Pages

Friday, July 22, 2011

Sekolah cipta rekod, murid tutur 44 bahasa

LONDON: Bagi seorang kanak-kanak yang bersemangat untuk mempelajari bahasa, anda boleh katakan ia adalah persekitaran pembelajaran yang sesuai.

Sebuah sekolah rendah di Surrey percaya mencatat rekod bilangan terbesar bahasa asing dipertuturkan - sebanyak 44 bahasa dituturkan oleh muridnya. Senarai itu termasuk bahasa Afrika, Aramia, Tagalog, Ga, Kikuyu, Kissi, Kannada, Telegu, Yoruba dan Zulu. Semua bahasa daripada tujuh benua kecuali Antartika dituturkan di sekolah itu.


Daripada 477 murid yang mendaftar di Sekolah St Matthew di Redhill, 178 tidak menuturkan bahasa Inggeris sebagai bahasa ibunda.

Guru Besar Janet Lightfoot berkata: “Kebanyakan orang melihat keadaan ini sebagai satu kesukaran tetapi kami meraikan kelainan kami. “Ia menjadikan sekolah ini pelbagai dan istimewa.” Kepelbagaian bahasa di sekolah itu menyebabkan kakitangan dilarang menggunakan slanga seperti ‘mufti’ atau ‘inset’ kerana mungkin akan mengelirukan murid.


Janet menambah: “Kami perlu berhati-hati dengan perkataan yang tidak biasa digunakan kanak-kanak, seperti ‘hari mufti’ dan hari inset’ dengan menggelarnya ‘hari tanpa uniform’ dan ‘hari latihan guru’.


Sekolah yang dibiayai Church of England berusia 40 tahun itu selalu mendidik sejumlah besar kanak-kanak bukan Inggeris.

Mereka yang tidak bertutur bahasa Inggeris diberi rakan berbahasa Inggeris dan tumpuan secara individu.


Bagaimanapun, kemasukan murid yang tidak bertutur bahasa Inggeris mendorong kepada kejatuhan standard pelajaran di sekolah berkenaan, menurut Pejabat Standard Pendidikan, Perkhidmatan dan Kemahiran Kanak-Kanak (Ofsted).

myMetro | Sekolah cipta rekod, murid tutur 44 bahasa

No comments: