Pages

Sunday, September 11, 2011

Kimma cadang letak pengawal di restoran




GAMBAR CCTV menunjukkan sekumpulan lelaki merompak sebuah restoran mamak 24 jam di Shah Alam akhir bulan lalu.


KUALA LUMPUR - Kongres India Muslim Malaysia (Kimma) mencadangkan semua restoran mamak dilengkapi pengawal keselamatan bersenjata ekoran beberapa kejadian rompakan di premis-premis itu baru-baru ini.
Presidennya, Senator Datuk Syed Ibrahim Kader berkata, cadangan itu dirasakan wajar demi menjaga keselamatan pelanggan dan pemilik restoran daripada sebarang kejadian tidak diingini.
"Kami juga mencadangkan masa perniagaan restoran mamak dipendekkan bagi kawasan yang berisiko berlaku rompakan atau jika tidak, mereka boleh menempatkan pengawal keselamatan bersenjata," katanya ketika dihubungi Kosmo! Ahad semalam.
Menurut beliau, kejadian rompakan ke atas restoran mamak bukan perkara baharu, sebaliknya sudah lama berlaku tetapi tidak dilaporkan oleh pemilik restoran.
Kata beliau, keengganan pengusaha melaporkan perkara tersebut adalah kerana tidak mahu kehilangan pelanggan termasuk masa yang panjang untuk berurusan dengan pihak berkuasa selain jumlah kerugian yang kecil.
"Bagaimanapun, satu mesyuarat antara pihak polis dan pengusaha restoran mamak akan diadakan dalam tempoh satu atau dua minggu lagi bagi mencari pendekatan terbaik mengatasi masalah ini," tambahnya.
Beliau berkata, cadangan itu akan dibincangkan antara Kimma, Dewan Perniagaan India Muslim dan Persatuan Restoran Muslim Malaysia (Presma) sebelum berjumpa dengan pihak polis.

No comments: