Pages

Thursday, March 25, 2010

Rajah Brooke di Kuching


James Brooke mula-mula sampai di tebing Sungai Sarawak di tengah-tengah berlakunya pemberontakan oleh masyarakat tempatan. Beliau telah dianugerahkan wilayah Sarawak kerana peranannya dalam menghentikan pemberontakan tersebut.

Beliau menjadi Raja memerintah Sarawak yang pertama pada tahun 1841, lalu menandakan permulaan pemerintahan Raja Putih (White Rajah) selama tiga generasi keluarga Brooke. Kuching menjadi pusat pentadbiran kerajaan Brooke yang menempuh banyak perubahan. Foto kiri ialah Muzium Sarawak.
Sebagai pusat pentadbiran, Kuching menjadi fokus perhatian dan pembangunan. Beberapa perkara yang mula-mula dilakukan oleh James Brooke ialah memperkenalkan undang-undang dan mendirikan tempat kediamannya di tebing Sungai Sarawak. Tempat kediaman ini (Astana) akhirnya menjadi kediaman rasmi TYT DiPertua Negeri Sarawak.

Di bawah pemerintahan Brooke, kegiatan perlanunan dan memotong kepala (ngayau) dapat dikurangkan. Untuk julung-julung kalinya wujud undang-undang dan peraturan di bumi Borneo ini, bagi menangani masalah ketika itu. Bagaimanapun, Kuching waktu itu masih lagi mundur dan kekurangan kemudahan-kemudahan lain.

No comments: