Pages

Thursday, March 25, 2010

Pulau Kontroversi Inggeris-Belanda?


Orang Melayu (dikenali sebagai Orang Selat atau Orang Laut) mula-mula mendiami Pulau Batam sejak tahun 231 M iaitu semasa Singapura disebut Pulau Ujung. Pulau itu merupakan salah satu pulau yang berada di antara perairan Selat Melaka dan Selat Singapura.

Pulau Batam merupakan sebuah pulau besar dan terdapat 329 pulau yang ada di wilayah Kota Batam. Satu-satunya sumber yang dengan jelas menyebutkan nama Batam adalah Perjanjian London (1824).
Pulau itu semakin menjadi tumpuan sejak zaman kerajaan Temasik (sekarang Singapura) di penghujung tahun 1300 atau awal abad ke-14.

Pada Zaman Kesultanan Melaka, Pulau Batam berada di bawah kekuasaan Laksamana Hang Tuah. Setelah Melaka jatuh,
kekuasaan atas kawasan Pulau Batam dipegang oleh Laksamana Hang Nadim yang diam di Bentan (sekarang Pulau Bintan). Ketika Hang Nadim meninggal dunia, pulau ini berada di bawah kekuasaan Sultan Johor sampai pada pertengahan abad ke 18. Dengan wujudnya kerajaan di Riau Lingga dan adanya Yang Dipertuan Muda Riau, maka Pulau Batam berserta pulau-pulau lainnya berada di bawah kekuasaan baginda, sampai berakhirnya kerajaan Melayu Riau pada 1911.

Pada abad ke-18, persaingan antara Inggeris dan Belanda amatlah hebat untuk menguasai perdagangan di perairan Selat Melaka. Singapura yang maju dengan pesat, menyebabkan Belanda berusaha dengan berbagai cara menguasai perdagangan di sana. Hal ini mengakibatkan banyak pedagang yang secara sembunyi-sembunyi menyusup ke Singapura.

Pulau Batam yang berdekatan Singapura, amat bermanfaat bagi pedagang-pedagang untuk berlindung daripada gangguan Belanda. Pada abad ke-18, Lord Minto dan Stamford Raffles dan kerajaan Inggeris melakukan ‘pertukaran’ dengan pemerintah Hindia Belanda sehingga Pulau Batam yang merupakan pulau kembar dengan Singapura diserahkan kepada pemerintah Belanda.


Hang Nadim Airport

No comments: