Pages

Saturday, June 16, 2012

Kapal perang AS hampiri Pakistan

ISLAMABAD: Berang dengan ketegasan Pakistan, Amerika Syarikat menempatkan kapal perang terbesar berhampiran perairan negara itu, lapor Fars News semalam.
Sumber keselamatan berkata, tindakan itu diambil selepas Washington terus dikecewakan kerana gagal memujuk Pakistan membuka semula laluan bantuan logistik untuk tentera asing yang ada di Afghanistan.

Laluan itu ditutup Islamabad sebagai bantahan mereka terhadap serangan Nato di sempadan Pakistan pada 26 November tahun lalu.

Serangan mengejut itu - didakwa disasarkan ke atas militan - menyebabkan 24 tentera negara Pakistan terbunuh.

Fars News melaporkan, Washington kini meningkatkan tekanan ke atas Islamabad supaya laluan itu dibuka semula.

Memetik sumber keselamatan, Fars News melaporkan, AS menceroboh kedaulatan Pakistan dengan menempatkan kapal perangnya hanya 65 hingga 70 kilometer dari Pelabuhan Gwadar di wilayah Baluchistan, barat daya Islamabad.


“Penghantaran kapal perang AS ke kawasan itu bermula sejak minggu kedua bulan ini,” katanya.

Sumber itu berkata, armada perang AS itu membabitkan empat kapal selam moden, dua kapal tangki dan 10 kapal perang yang mempunyai kekuatan pergerakan tinggi. Katanya, bahagian perisikan Pakistan mula menjalankan siasatan terhadap perkembangan terbaru itu.

“Berdasarkan keadaan semasa, Pakistan menganggap tindakan Washington itu sekadar mengeruhkan lagi keadaan, termasuk di wilayah Baluchistan,” katanya. - Agensi

No comments: