Pages

Thursday, January 28, 2010

Pendedahan Siong Politik Najib

19
Nov
09Pendedahan Siong Politik Najib
post info
By Anwar Ibrahim
Categories: Analisis, Anwar, Demokrasi, Isu Semasa, Malaysia and Sidenotes
12 Comments Dari Perak Express

Oleh Hasmi Hashim

Beginilah saya tuliskan gelora hati; saya bacakan ke hadapan anak-anak zaman; hendaknya mencetuskan keinsafan; jadi azimat; jadi semboyan yang bergema di lubuk sanubari; apabila hari ini yakin saya rasakan, betapa telah “Sempurnalah Sebuah Kejahatan”:

Maka sempurnalah
Makna sebuah kejahatan
Pemerintah ganas bersiong tajam
Tidakkah kita mendengar?
Bertempek
Gegak gempita
Serigala dan tuannya
Bergema di gedung kekuasaan.

Dipenjara
Dipukul
Diterajang di gelap sel keseorangan
Tangan bergari tak bisa bertahan
Ditelanjangi
Diaibkan anak-isteri
Fitnah jadi senda gurau
Merampas, meragut, membunuh, tapi
Tetap sahaja tertawa riang.

Telah,
Sempurnalah sebuah kejahatan
Tatkala orang alim terhadang, untuk
Mengadap Tuhan

Hina-dinanya maruah yang diinjak di duli kaki kekuasaan.

Beruratkan keadilan
Bernadikan kebenaran
Menjelmalah kembali kuderatmu
Laksana gelombang tentera berkuda di kala malam, dan
Segagah manapun empayar keangkuhan
Takkan dapat tertahan-tahan.

Kita runtuhkan kejahatan
Jatuhkanlah segera hukuman
Keinsafan yang berseru ini
Tak dapat tertahan-tahan.

Selepas gelombang Reformasi 1998; sedekad berlalu, buat pertama kalinya Perdana Menteri Ke-6, Najib Razak bakal menyaksikan penentangan rakyat terhadapnya bermula. Politik ganas bersulam tipu-daya, mulai disedari umum kini; nan lebih ganas daripada mana-mana pemimpin Asia mutakhir, malah, tidak pernah berlaku waima di bawah rejim kuku besi Dr Mahathir Mohammad sekalipun.

Wajar kita akui, brutaliti dan penindasan sedikit mereda sepanjang tempoh Abdullah Badawi menjadi PM. Hanya itulah pilihan yang Abdullah ada selepas prestasi demokrasi dan imej buruk warisan PM sebelumnya. Tapi, Najib bukan Abdullah. Najib bukan juga Dr Mahathir.

Paras lembut hanya ‘hiasan’ apabila muncul di kaca TV dan akhbar ~ itupun dengan bayaran RM20 juta kepada APCO Worldwide, sebuah syarikat perundingan awam Yahudi yang berpengkalan di Amerika; yang segera dibayar untuk berkhidmat khusus kepada Najib. Namun, itu semua belum tentu mampu menutup pekung dan politik bertaring tajam yang sering cuba Najib sembunyikan.

Abdullah, dapat Najib persenda begitu sahaja agar segera berambus keluar dari pejabat PM. Prestasi hambar BN dijadikan mata pisau tajam mengelar dan mengakhiri karier politik Abdullah di pusara yang muram; sedangkan tanggungjawab mengemudi pilihanraya lazimnya terpikul oleh orang nombor dua. Dalam pilihanraya umum lalu, orang nombor dua itu, timbalan Abdullah, tak lain adalah Najib sendiri.

Nah! Dalam kata mudah, memang ada tanda di mana Najib mensabotaj Abdullah ~ Abdullah laksana “si bujang tidak berteman”, terkapai-kapai keseorangan. Hanya, Najib juga tidaklah menyangka sehingga sebegini banyak kerusi yang hilang di pihak BN; seketika tertelan air liur apabila menyedari BN turut terlepas dua negeri perindustrian strategik, Selangor dan Pulau Pinang.

Tapi bagi kelompok Najib, tak mengapa, kalau itulah harga yang perlu dibayar demi melempar Abdullah ke luar pagar Putrajaya, maka ‘langsaikan’ sahaja ~ bernasib baik juga mereka belum putus nyawa di peringkat federal. Bagi mereka, itulah yang penting! Di sinilah peranan dan ‘khidmat’ Dr Mahathir seketika pernah digunakan kembali. Kelihatan sepanjang menjelang pilihanraya umum ke-12, bahkan sepanjang tempoh kempen, Dr Mahathir seolah-olah ‘berkempen’ untuk oposisi. Seolah-olah…

Objektif pun tercapai! Menantu Abdullah, yang memenangi jawatan Ketua Pemuda Umno sekalipun gagal menelaah dari sudut dan peringkat ini. Atau, tak berani…

Dia dengan bangga pula menyebutkan bahawa Najib memintanya “menguatkan kembali parti”; sementara Najib melantik anak Dr Mahathir yang kalah lawan menantu Abdullah, sebagai timbalan menteri. Betapa dangkalnya, sehingga begitu rupa bapa mertuanya diperlakukan, sumpah setia diikrarkan buat Najib. Alahai lemahnya! Sekali ini:

Tidakkah kita mendengar?
Bertempek
Gegak gempita
Serigala dan tuannya
Di gedung kekuasaan.

Rekod Najib naik takhta bukan hanya dengan tipu helah menikam dari belakang ketuanya sendiri, tetapi juga ketika hebohnya kes pembunuhan model Monggolia. Kes itu dikatakan terkait dengan Rosmah Mansor, isteri Najib. Kemudian, kematian Teoh Beng Hok, setiausaha seorang ADUN Selangor, memeranjatkan seluruh negara.

Suruhanjaya Diraja yang ditubuhkan hanya untuk menyiasat bidang tugas dan cara penyiasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM). Suruhanjaya itu bukan menjurus langsung kepada kematian anak muda berkenaan tetapi hanya kepada “soal-soal teknikal”. Licik sekali bukan?

Projek pertama Najib seraya menggenggam kuasa ialah menghalakan serbuan ke Perak. Rampasan kuasa pun dilakukan, berapa sahaja modalnya yang diperlukan pasukan khas itu, sebutkan~ sesuatu yang tak pernah terjadi dalam sejarah politik tanahair, pun berlaku.

Itu semua telah benar-benar mencemarkan ketulusan demokrasi. Tak kiralah budak suruhan mana yang dibayar untuk menjayakan “projek” itu; sehingga wujud laporan berlakunya ugutan dan penculikkan. Isteri dan anak-anak ‘orang yang hilang’, tidak tahu di mana suami atau ayah mereka berada… tiba-tiba muncul di dalam sidang media, bersama Najib. Politikkah ini?

Isu ugutan, isu penculikkan, juga berlaku ke atas beberapa orang melibatkan beberapa kes yang lain. Kerakusan rejim ini tak mengenal warna kulit. Penyiasat bebas, yang pernah membuat Akuan Bersumpah yang menggemparkan seluruh negara, tiba-tiba hilang, tak dapat dihubungi. Kemudian muncul semula dengan mengubah akuan sumpahnya, dan menarik balik mana-mana kenyataan yang melibatkan Najib mahupun Rosmah.

Ketiga: kita tak lupa kes yang menimpa Raja Petra Kamaruddin. Pendedahan demi pendedahan yang dibuat oleh pengendali portal Malaysia-today menyebabkan Petra terpaksa berhadapan dengan laluan mustahil mendapat pengadilan. Beliau nampaknya tak punya pilihan lain, kecuali menghilangkan diri demi keselamatannya, isteri dan keluarga.

‘Kejayaan’ Najib ialah beliau dapat belajar gaya politik Dr Mahathir ~ “matlamat membenarkan cara”. Pengkhianatan dilakukan kepada sesiapa sahaja, termasuk bos atau ketua sendiri. Abdullah adalah si malang itu: contoh yang ada.

Dr Mahathir bukannya tak tahu. Dia juga tahu semua file Najib, dan seperti biasa, file-file itu perlu disimpan untuk ‘tujuan lain’. Kalau tidak menurut perintah, bakal “ku bongkar semua.”

Serangan peribadi, yang langsung tak punya asas, hanya dek dendam kesumat, mula dilancarkan kepada Azmin Ali, Dr Wan Azizah Ismail, apatah lagi Anwar Ibrahim sebelum tiba giliran Tok Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat. Kesemua serangan tak lebih hanya isu yang sangat peribadi; daripada soal merekayasa fitnah liwat kali kedua, tuduhan “RM3 bilion”, mengungkit kerjaya isteri Azmin yang pernah bekerja dalam bidang jual-beli saham, sampai ‘rasuah’ naik haji. Tak wujud langsung soal dasar dan polisi; membicarakan soal kepentingan ekonomi dan rakyat.

Najib tahu erti kuasa adalah apabila beliau “berkuasa muthlak”, sepertimana Dr Mahathir dahulu. Tidak cukup hanya sekedar bergelar Perdana Menteri. Watak lain harus ditikam mati, dan memakai teori betapa “orang Melayu bodoh” dan “mudah lupa”.

Perlu dibentang semua peristiwa dan kes-kes tadi di selembar halaman agar benar-benar dapat tergambar gaya politik Umno-BN di bawah rejim Najib ~ nampaknya akan lebih tajam siongnya daripada rejim sebelum ini. Politik yang penuh tipu-daya ini sesungguhnya bukan sahaja membuang masa dan tak menguntungkan, malah akan menghancurkan seluruh tamadun bangsa. Kerana itulah ia cukup berbahaya.

Sepertimana rakyat pernah bangkit dahulu, sekali lagi kita perlu bangun melawan demi menyelamatkan bangsa dan umat. Ayuhlah kita lakukan sebelum terlambat!

Kita runtuhkan kejahatan
Jatuhkanlah segera hukuman
Keinsafan yang berseru ini
Tak dapat tertahan-tahan.

No comments: