Pages

Tuesday, July 21, 2015

Cantum Tangan Kiri Pada Kaki Kanan Sebulan


Diterbitkan: Isnin, 20 Julai 2015 12:46 PM
Tangan kiri Zhou yang terputus dicantum pada kaki kanannya untuk memastikan darah terus mengalir.

HUNAN: Beberapa doktor di bandar Changsa di sini terpaksa mencantumkan tangan kiri seorang lelaki di kaki kanannya bagi memastikan darah terus mengalir menerusi prosedur pembedahan yang unik baru-baru ini.
Pembedahan seumpama itu dilakukan ke atas mangsa yang dikenali sebagai Zhou itu juga bagi memberi masa untuk saraf dan tendon yang cedera kembali pulih.
Tangan mangsa terputus selepas terkena mesin di kilang tempat dia bekerja. Anggota itu akan dicantum semula ke tempat asal selepas sebulan.
Ketua pembedahan mikro di Hospital Xiangya, Dr. Tang Juyu berkata, kaedah itu bertujuan menyelamatkan tangan Zhou dan pihaknya pernah melakukan pembedahan seperti itu akibat kemalangan sama pada 2013.
Kumpulan pakar bedah itu tidak dapat mencantum kembali tangan Zhou dengan segera kerana sendi tangan dan lengannya cedera teruk akibat kemalangan tersebut.
Oleh itu, mereka memilih untuk membiarkan saraf dan tendon pada tangannya pulih dahulu.
“Pada suhu normal, jari yang putus perlu disambung aliran darah dalam tempoh 10 jam tetapi masa yang ada lebih singkat jika tangan atau lengan yang putus. Sel-sel akan mati dan tidak dapat diselamatkan jika tiada aliran darah pada tangan yang putus dalam tempoh lama,” katanya.
Zhou didapati mampu menggerakkan sedikit jarinya selepas pembedahan itu selesai tetapi dia akan memerlukan bantuan pemulihan jangka panjang untuk mendapat kembali fungsi penuh tangannya.

No comments: