Pages

Monday, July 21, 2014

Isteri perokok dapat RM73 bilion


Florida: Sebuah juri memberi ganti rugi berjumlah lebih AS$23 bilion (RM73.2 bilion) kepada balu seorang perokok tegar yang mati akibat kanser paru-paru semalam selepas membenarkan samannya terhadap RJ Reynolds Tobacco - syarikat pembuat rokok kedua terbesar di Amerika Syarikat (AS).

Keputusan yang dibuat pada Jumaat lalu itu adalah jumlah yang terbesar dalam sejarah perundangan Florida membabitkan saman sivil menyebabkan kematian secara salah yang difailkan seorang plaintif tunggal, kata jurucakap peguam wanita berkenaan, Ryan Julison. Wanita itu, Cynthia Robinson, memfailkan saman terhadap syarikat pembuat rokok itu pada 2008 selepas suaminya Michael Johnson meninggal dunia. Menurut peguamnya Chris Chestnut, Johnson yang juga pemandu bas hotel meninggal dunia akibat kanser pada 1996 pada usia 36 tahun dan dilaporkan merokok sehingga tiga kotak rokok sehari selama lebih 20 tahun sejak berusia 13 tahun. “Dia cuba berhenti namun gagal mengatasi ketagihannya.



Malah, dia merokok ketika meninggal dunia,” katanya. Selepas perbicaraan selama empat minggu dan berbincang selama 11 jam, pihak juri memutuskan Cynthia patut diberi ganti rugi AS7.3 juta (RM23.2 juta) dan AS$9.6 juta (RM30.6 juta) untuk anak mereka sebagai pampasan. Juri sama turut berbincang selama tujuh jam lagi sebelum memutuskan wanita itu wajar diberi AS$23.6 bilion tambahan sebagai ganti rugi punitif. Naib presiden syarikat rokok itu, J Jeffrey Raborn dalam satu kenyataan berkata: “Syarikat kami akan mencabar keputusan ini.” - Agensi

Artikel ini disiarkan pada : 2014/07/21

No comments: