Pages

Saturday, July 12, 2014

Buta kerana pakai kanta lekap


TAIPEI 11 Julai - Seorang pelajar Taiwan yang memakai kanta lekap pakai buang selama enam bulan tanpa menanggalkannya, menjadi buta selepas sejenis bakteria mikroskopik parasit merosakkan bebola matanya.
Mata Lian Kao buta kerana dia tidak menanggalkan dan mencuci kanta lekap yang dipakainya itu selama enam bulan.
Menurut laporan akhbar Daily Mail, beberapa doktor menyatakan, kes itu merupakan satu contoh kritikal membabitkan orang muda yang tidak mementingkan kebersihan sehingga enggan meluangkan masa untuk membersihkan kanta lekap.
Pengarah bahagian oftalmologi di Hospital Wan Fang, Wu Jian-liang berkata, pemakai kanta lekap merupakan kumpulan yang be-risiko tinggi untuk terdedah kepada pelbagai penyakit mata.
"Kekurangan oksigen akan me-rosakkan permukaan tisu epithelial, menyebabkan luka kecil yang memudahkan jangkitan kuman terjadi, sekali gus merebak ke keseluruhan mata dan menjadikannya sebagai tempat pembiakan bakteria," katanya.
Jelas Jian-liang, remaja perempuan itu sepatutnya membuang kanta lekap tersebut selepas sebulan digunakan, tetapi terus menggunakannya, menyebabkan kornea matanya rosak.
Tambahnya, remaja itu disahkan mengidap penyakit acanthamoeba keratitis yang jarang berlaku dan se-ring menyerang pada musim panas.
Parasit mikroskopik atau acanthamoeba, biasanya ditemui pada air dan tanah yang merebak sama ada menerusi kanta sentuh, luka atau luka kulit dan semasa bernafas.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20140712/lu_10/Buta-kerana-pakai-kanta-lekap#ixzz37CcgXgWn
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments: