Pages

Tuesday, September 4, 2012

Kekasih gesa Blair bantu Saif

LONDON: Teman wanita terakhir anak lelaki Muammar Gaddafi, Saif al-Islam menggesa bekas Perdana Menteri Britain, Tony Blair supaya menyelamatkan nyawa rakan lamanya itu.

Saif berdepan hukuman mati di Libya, tempat dia dibicarakan kerana peranannya dalam pembunuhan penunjuk perasaan ketika pemberontakan menentang bapanya tahun lalu. Kumpulan hak asasi kemanusiaan bimbang dia tidak tidak akan dibicarakan dengan adil dan usaha untuk mengekstradisinya ke Mahkamah Jenayah Antarabangsa di the Hague gagal. Orly Weinerman, 41, bekas aktres dan model Israel yang berpacaran dengan Saif selama enam tahun selepas berkenalan dengannya di London pada 2005, menggesa Blair membantu meyakinkan pendakwa raya supaya meneliti alasan diberikan.


Orly berkata: “Saif bekerjasama rapat dengan Blair sebelum dia ditangkap.

“Kedua-duanya adalah teman lama - sudah tiba masanya kini Blair menunjukkan kesetiannya.


“Blair adalah lelaki yang beragama dan sebagai penganut Kristian dia mempunyai tanggungjawab moral untuk membantu teman yang memerlukan.” Hubungan rapat Saif dengan Blair dipaparkan dalam dokumen yang ditemui ketika pemberontakan.


Dalam surat yang ditulis Blair pada 2007, dia memberi cadangan untuk membantu Saif mendapatkan PhD ketika belajar di Sekolah Ekonomi London. - Agensi

No comments: