Pages

Tuesday, September 4, 2012

Armenia sedia lancar perang ke atas Azerbaijan

Ilham Akiyev,
Ramil Safarov meletakkan bunga di tugu peringatan Alley,
 Baku pada 31 Ogos lalu. - Foto ihsan presstv
 

YEREVAN- Armenia memberi amaran kepada Azerbaijanbahawa ia bersedia untuk melancarkan perang di sebalik ketegangan antara dua negara bekas Kesatuan Soviet itu selepas Baku mengampun dan menaikkan pangkat seorang bekas pegawai Azerbaijan yang membunuh askar Armenia dengan menggunakan kapak.
Minggu lalu, Presiden Azerbaijan, Ilham Akiyev memaafkan Ramli Safarov selepas dia diekstradisi dari Hungry.
Dia menjalani hukuman penjara seumur hidup atas kesalahan membunuh askar itu pada 2004.
Pegawai kanan itu turut diberi kenaikan pangkat, rumah serta disambut sebagai seorang wira.
“Kami tidak mahukan peperangan, tapi jika terpaksa, kami akan pastikan kami akan menang. Kami tidak takutdengan pembunuh walaupun mereka gemar melindungi ketua negara," kata Presiden Armenia, Serzh Sarkisian.
“Mereka (Azerbaijan) sudah diberi amaran," kata Sarkisian, menyebut Azerbaijan sebagai "negara secara terbuka mengagungkan mereka yang membunuh, yang hanya membunuh kerana mereka orang Armenia.”
Safarov membunuh pegawai Armenia, Gurgen Margarian di akedemi ketenteraan di Budapest apabila semua yang berkhidmat menjalani khursus Bahasa Inggeris kendalian Nato.
Peguamnya berkata kepada mahkamah dia trauma akibat daripada pembunuhan saudaranya ketika perang antara Azerbaijan dan Armenia, dan mendakwa Margarian telah menghina negaranya.
Armenia dan Azerbaijan berada dalam konflik yang terlalu lama akibat pertikaian sempadan Nagorny Karabakh apabila mereka melancarkan perang pada 1990-an.
Kesatuan Eropah memberitahu, Baku dan Yerevan patut mengelakkan daripada terjadinya pertikaina yang lebih buruk.

No comments: