Pages

Tuesday, September 4, 2012

Amerika tangguh program rekrut polis Afghanistan

WASHINGTON - Tentera Amerika Syarikat menangguhkan latihan merekrut seramai 1,000 polis tempatan Afghanistan susulan dakwaan dalang serangan terhadap tentera Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (Nato) merupakan 'orang dalam' perkhidmatan keselamatan tempatan.

Pegawai ketenteraan AS bagaimanapun berkata, operasi bersama tentera Afghanistan masih diteruskan dan latihan Tentera Kebangsaan Afghanistan serta Polis Tempatan di bawah Nato tidak akan terjejas susulan penangguhan program latihan merekrut polis itu.

Di bawah program itu, pasukan keselamatan Amerika Syarikat dipertanggungjawabkan melatih polis baru Afghanistan dalam kerjasama dengan Kementerian Pedalaman Afghanistan dan ketua-ketua polis wilayah untuk menyediakan khidmat keselamatan dalam komuniti kecil.

Penangguhan yang dilakukan Amerika  itu, selepas timbulnya beberapa serangan dipercayai didalangi sendiri polis dan tentera Afghanistan terhadap tentera Nato yang menimbulkan rasa kurang selesa kumpulan keselamatan dua negara itu.

Pada minggu lalu, seorang lelaki tempatan memakai pakaian seragam Tentera Kebangsaan Afghanistan menembak mati tiga askar Nato di selatan negara dan jumlah tersebut meningkat kepada 15 orang pada Ogos lalu.

No comments: