Pages

Saturday, September 3, 2011

Pemandu teksi asing cetus masalah


PERBUATAN warga asing meminjamkan teksi kepada rakan yang tiada permit boleh menjejaskan imej perkhidmatan teksi negara di mata pelancong. – Gambar hiasan

KUALA LUMPUR – Masalah yang melibatkan teksi yang dipandu warga asing didakwa kian meruncing apabila kira-kira 7,200 pemandu di sekitar Lembah Klang terdiri daripada golongan berkenaan.
Jumlah tersebut mewakili 20 peratus daripada kira-kira 36,000 pemandu teksi di seluruh Lembah Klang.
Timbalan Presiden Pertubuhan Pemandu dan Pengusaha Teksi/ Limosin dan Kereta Sewa Malaysia (Petekma), Mohd. Syahrir Abdul Aziz berkata, walaupun pihaknya percaya majoriti pemandu teksi warga asing itu berstatus Penduduk Tetap (PR) dan memiliki permit, mereka mungkin memajak atau meminjamkan teksi kepada rakan senegara yang tiada permit untuk mencari duit poket.
“Kita bukan sahaja bercakap pasal perbezaan budaya serta imej negara tetapi juga soal keselamatan menaiki teksi yang dibawa oleh pemandu haram.
“Apabila ada segelintir dalam kalangan mereka yang membuat masalah, tempiasnya terkena kepada semua pemandu teksi yang lain,’’ katanya ketika dihubungi Kosmo! di sini semalam.
Jelasnya, amalan meminjamkan teksi kepada rakan itu mendorong sesebuah syarikat teksi mengaut keuntungan berlipat kali ganda kerana teksi tersebut beroperasi selama 24 jam sehari, berbeza daripada 12 jam yang disarankan kepada pemandu teksi warga tempatan.

No comments: