Pages

Saturday, September 3, 2011

Gaddafi seru lancar perang gerila ke atas pemberontak


TENTERA pemberontak berdiri di atas peluru berpandu SA-5 SAM di pangkalan tentera udara Burkan yang telah dimusnahkan oleh serangan udara NATO dalam gambar yang dirakam pada 1 September lalu. - REUTERS



TRIPOLI 2 Sept. – Pemimpin Libya, Muammar Gaddafi dalam satu rakaman audio yang disiarkan di televisyen stelit Arab semalam, menyeru supaya perang gerila dilancarkan ke atas pemberontak yang merampas negara ini.
“Siapkan diri anda untuk melancarkan perang gerila dan geng di kawasan bandar serta kediaman popular bagi menewaskan musuh di semua tempat.
“Sasarannya ialah untuk membunuh musuh di mana jua mereka berada, tidak kira sama ada mereka adalah rakyat tempatan atau warga asing.
“Kami tidak akan membiarkan minyak dan pelabuhan kami dikuasai oleh Barat dan tentangan kami akan diperbesarkan,” kata Gaddafi dalam mesej keduanya semalam, mesej yang masih belum disahkan ketulenannya.
Sebelum itu, dalam mesej yang disiarkan oleh syrikat penyiaran pro-Gaddafi, televisyen Arab Arrai Oruba yang beribu pejabat di Syria, pemimpin Libya berusia 69 tahun itu mengulangi kenyataannya bahawa beliau tidak akan menyerah kalah dan bersiap sedia dengan ‘peperangan jangka panjang’ walaupun akan menyebabkan Libya musnah.
Beliau menggesa pengikutnya untuk terus menentang pemberontak yang memaksanya bersembunyi ketika sidang utama dimulakan di Paris untuk membantu Majlis Peralihan Kebangsaan (NTC) menubuhkan pentadbiran baru.
“Walaupun anda tidak dapat mendengar suara saya, teruskan menentang. Kita tidak akan menyerah kalah kerana kita bukan wanita.
“Jika mereka mahukan peperangan jangka panjang, biarkan ia berpanjangan, meskipun akan menyebabkan Libya hangus terbakar kerana kita boleh memerintahnya ” tegasnya dalam mesej itu dari lokasi yang tidak diketahui.
Seorang pemimpin kanan pemberontak menafikan kenyataan dan hanya menyifatkannya sebagai kesan daripada ‘putus asa’ Gaddafi selepas kejayaan pemberontak.
“Kenyataan itu adalah tanda kepada kesengsaraan dan putus asa beliau,” kata Menteri Dalam Negeri, Ahmed Darrat. – AFP, utusan

No comments: