Pages

Thursday, September 4, 2014

Pusat bebas cukai terbesar di dunia


Ribuan pengunjung membanjiri pusat membeli belah Haitang Bay, di Pulau Hainan yang dibuka secara rasmi Isnin lalu. - AGENSI
BEIJING 3 Sept. - Sebuah pusat membeli belah bebas cukai yang terbesar di dunia telah dibuka di sebuah bandar pesisir pantai di tenggara negara ini, sekali gus menjadi daya penarik baharu kepada pelancong ke negara ini.
Menurut portal Mail Online, pusat membeli belah Haitang Bay yang terletak di pusat bandar Sanya dan mempunyai keluasan sehingga sejuta kaki persegi.
Isnin lalu, beribu-ribu pengunjung membanjiri pusat membeli belah itu yang menyediakan kedai-kedai secara berasingan di dalam bangunan tiga tingkat yang berbentuk atrium kaca ketika dibuka secara rasmi.
Pusat membeli belah di wilayah Hainan itu merupakan syurga kepada pelancong-pelancong yang meminati fesyen mewah, barangan kemas mewah, koleksi wangian berjenama, manisan dan juga minuman keras yang diimport.
Agensi berita Xinhua melaporkan, Haitang Bay juga menghimpunkan kira-kira 300 jenama antarabangsa di bawah satu bumbung sekali gus menjadi yang pertama himpunan jenama mewah termasuk jenama Prada, Rolex dan Giorgio Armani, yang dikategorikan sebagai kedai bebas cukai di Tembok Besar China.
Pusat membeli belah yang dikendalikan oleh Kumpulan Bebas Cukai China itu, dibina dengan kos sebanyak 500 juta pound (RM2.6 juta) bagi menggantikan sebuah tapak kedai yang sesak.
Pembinaan pusat membeli belah gergasi itu juga merupakan sebahagian usaha untuk menaiktaraf Pulai Hainan sebagai destinasi pelancong bertaraf dunia menjelang akhir dekad ini.
April 2011, Pulau Hainan membuka dua kedai bebas cukai sebagai program percubaan yang diselenggarakan oleh Majlis Perbandaran China.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20140904/lu_10/Pusat-bebas-cukai-terbesar-di-dunia#ixzz3CHzj1deX
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments: