Pages

Saturday, September 3, 2011

PBB anggap Israel tak salah serang flotila Gaza

NEW YORK: Israel bertindak keterlaluan tetapi tidak menyalahi undang-undang ketika menyerang flotila Gaza menyebabkan beberapa kematian berlaku, menurut laporan siasatan khas Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) mengenai serbuan berdarah Israel terhadap kapal bantuan ke Gaza yang disiarkan akhbar New York Times (NYT) kelmarin.

Berikutan itu, Turki mengusir Duta Israel ke Ankara semalam dan menggantung hubungan ketenteraan dengan rejim Zionis itu.
“Hubungan di antara Turki dan Israel akan dikurangkan kepada peringkat setiausaha kedua. Semua pegawai atas peringkat setiausaha kedua khususnya duta akan pulang ke negara mereka paling lewat Rabu depan,” kata Menteri Luar, Ahmet Davutoglu pada sidang akhbar.
Enam warga Turki dan seorang warga Amerika Syarikat keturunan Turki terbunuh pada 31 Mei 2010 selepas enam kapal termasuk Mavi Marmara diserbu tentera Israel di perairan antarabangsa.

“Keputusan Israel untuk askarnya menggunakan kekerasan selepas menaiki kapal itu di kawasan jauh dari zon sekatan dan tanpa sebarang amaran terlebih dulu adalah keterlaluan dan tidak munasabah,” tegas laporan PBB itu yang diketuai bekas Perdana Menteri New Zealand, Geoffrey Palmer.

Anggota siasatan itu juga meminta Israel membuat kenyataan kesal kerana melakukan serbuan itu dan membayar pampasan kepada keluarga mangsa yang kehilangan nyawa atau cedera. – AFP 

No comments: