Pages

Saturday, September 3, 2011

Anggota bomba 9/11 hadapi risiko barah

SEKUMPULAN anggota bomba memeriksa runtuhan WTC di New York pada 9 September 2001.
SEKUMPULAN anggota bomba memeriksa runtuhan
WTC di New York pada 9 September 2001.

CHICAGO: Anggota bomba yang terdedah dengan debu toksid dan asap ketika serangan 11 September 2001 (9/11) terhadap Pusat Dagangan Dunia (WTC) di New York menghadapi risiko 19 peratus lebih tinggi menghidap pelbagai jenis kanser berbanding rakan yang tidak terdedah.

Kajian itu adalah yang pertama meninjau kadar penyakit barah di kalangan anggota bomba yang terdedah dan mungkin membuka jalan untuk mereka diberi faedah kesihatan awam untuk pekerja penyelamat yang kini menderita kanser hampir sedekad selepas serangan itu.
“Kajian ini jelas menunjukkan kes barah meningkat di kalangan anggota bomba yang terdedah kepada debu WTC itu,” kata Dr David Prezant dari Jabatan Bomba Bandaraya New York yang kajiannya diterbitkan jurnal perubatan The Lancet.
Setakat ini, kajian itu tidak menemui sebarang peningkatan risiko barah paru-paru yang mengambil masa bertahun untuk dikesan.

Anggota bomba yang bekerja di kawasan runtuhan WTC selepas dua pesawat melanggar menara berkembar itu 10 tahun lalu, terdedah kepada beberapa ejen penyebab barah termasuk polycyclic aromatik hidrokarbon, polychlorinated biphenyls dan dioksin.

Kajian terdahulu menunjukkan peningkatan kadar masalah trauma, asma dan masalah pernafasan lain di kalangan pekerja penyelamat. Sehingga ini, hanya kajian kecil-kecilan menunjukkan peningkatan kadar kanser yang mengambil masa lima ke 20 tahun untuk dikesan.

Julai lalu, laporan pengarah Institut Pekerjaan, Keselamatan dan Kesihatan Nasional, Dr John Howard menyimpulkan tiada bukti kukuh menyokong kaitan serangan itu dengan kanser.
Tanpa bukti itu, anggota bomba dan pekerja penyelamat tidak boleh menerima bayaran rawatan kanser menerusi Akta Pampasan Kesihatan, James Zadroga 9/11 yang menaja rawatan penyakit seperti asma dan masalah pernafasan lain selain kanser.

Prezant mengakui tidak pasti sama ada laporannya memadai untuk mendapatkan faedah bomba yang mengalami kanser selepas serangan 9/11 tetapi Howard yang diberi tugas membuat keputusan, sedar dengan kajian itu.

Prezant berkata kajian itu mempunyai kelebihan tersendiri khususnya kerana ia menilai kesihatan hampir 10,000 anggota bomba.

Pasukan itu mengambil kira kanser yang dikesan dalam tempoh tujuh tahun selepas serangan WTC, membandingkan keadaan anggota yang terdedah dan tidak. – Reuters 

No comments: