Pages

Tuesday, July 19, 2011

Skandal akhbar rakam bualan telefon: Ketua polis Britain letak jawatan


LONDON: Seorang pegawai kanan polis Britain meletak jawatan semalam sementara bekas pembantu Rupert Murdoch, Rebekah Brooks ditangkap selepas skandal merakam perbualan telefon mencetuskan kegelisahan di kalangan rakyat negara itu.
Pesuruhjaya Polis Metropolitan, Paul Stephenson berkata, dia meletak jawatan berikutan spekulasi mengenai hubungannya dengan empayar Murdoch dan kegagalan polis menyiasat kes itu yang membabitkan akhbar yang kini sudah ditutup, News of the World.

Pengumuman mengejutkan itu dibuat beberapa jam selepas polis menahan Rebekah yang meletak jawatan Jumaat lalu selaku Ketua Eksekutif News International, sayap akhbar Murdoch di Britain, kerana disyaki terbabit dalam skandal merakam perbualan telefon dan cubaan merasuah polis.

“Saya mengambil keputusan meletak jawatan ekoran spekulasi berterusan dan tuduhan yang mengaitkan Polis Metropolitan dengan News International di peringkat atasan,” kata Stephenson menerusi televisyen.

Stephenson dikaitkan dengan bekas Timbalan Pengarang News of the World, Neil Wallis dalam laporan sebelum ini yang mendakwa ketua polis itu menerima tawaran menetap di sebuah spa kesihatan mewah selama lima hari, tempat Wallis menjadi perunding Perhubungan Awam. - AP

myMetro | Skandal akhbar rakam bualan telefon: Ketua polis Britain letak jawatan

No comments: