Pages

Thursday, June 14, 2012

Netanyahu dikecam

BAITULMAQDIS: Badan pemerhati Israel semalam mengecam Perdana Menteri Benjamin Netanyahu atas tindakannya dalam menangani serbuan terhadap flotila bantuan ke Gaza pada 2010 yang menyebabkan sembilan rakyat Turki terbunuh dan hubungan dengan Ankara terjejas.
Dalam laporan 153 halaman, penasihat kerajaan, Micha Lindenstrauss mengecam proses membuat keputusan yang mendorong kepada serbuan ganas sebelum Subuh terhadap enam kapal pada 31 Mei 2010 yang diketuai oleh Mavi Marmara, kapal Turki yang membawa lebih 600 orang.

Serangan itu menimbulkan bantahan antarabangsa dan mencetuskan ketegangan dalam hubungan Turki dan Israel.
Ankara menuntut rejim Zionis itu memohon maaf secara rasmi serta pampasan untuk keluarga mangsa. “Dalam proses membuat keputusan yang diketuai perdana menteri dan di bawah tanggungjawabnya menangani flotila yang membawa bantuan untuk rakyat Palestin itu, terdapat kesilapan ketara,” tulis Lindenstrauss dalam laporan itu. Katanya, Netanyahu tidak mengadakan perbincangan secara rasmi dengan menteri kanan mengenai isu flotila itu dan hanya mengadakan perbincangan berasingan mengenainya dengan Menteri Pertahanan, Ehud Barak dan Menteri Luar, Avigdor Lieberman. “Proses membuat keputusan dilakukan tidak tersusun, tidak ada persetujuan bersama, diselaraskan atau didokumentasi,” katanya. - AFP

No comments: