Pages

Monday, December 26, 2011

Kabinet Tunisia angkat sumpah



dari kiri ke kanan, Menteri Dalam Negeri, Ali Larayedh, Menteri Kehakiman, Noureddine Bhiri, Presiden Moncef Marzouki dan Perdana Menteri Hamadi Jebali bergambar bersama selepas majlis angkat sumpah di Istana Presiden di Tunis, kelmarin. - REUTERS


TUNIS 25 Dis. - Kabinet pimpinan Perdana Menteri Tunisia, Hamadi Jebali hari ini mengangkat sumpah selepas diluluskan Parlimen semalam, kerajaan pertama pasca-pemerintahan bekas Presiden Zine El Abidine Ben Ali yang digulingkan pada Januari lalu.

Jebali yang memilih ahli parti Ennahda untuk mengisi jawatan menteri kanan, memperkenalkan 30 menteri dan 11 timbalan menteri kepada Parlimen yang dipilih dalam pilihan raya umum pada Oktober lalu.

Ehnanhda dipilih untuk membentuk kerajaan selepas memenangi pilihan raya umum pada Oktober lalu dengan memenangi 89 daripada 317 kerusi yang dipertandingkan.

Enahda menjalinkan kerjasama dengan dua parti berhaluan kiri iaitu Congress for the Republic pimpinan Presiden Tunisia, Moncef Marzouki dan Ettakatol serta Parti Perhimpunan diketuai Mustafa Ben Jaafar yang kini merupakan Speaker Dewan Perwakilan, untuk membentuk kerajaan perikatan.

Kerajaan baru itu akan menggantikan kerajaan sementara yang mentadbir Tunisia sejak Ben Ali digulingkan.

Ettakatol akan memegang profil kewangan dan pelancongan, manakala Congress for Republik pula diberi profil hubungan wanita dan pekerjaan.

Jebali memilih pegawai eksekutif Ennahda, Ali Larayedh sebagai Menteri Dalam Negeri yang dipenjarakan rejim Ben Ali selama 14 tahun kerana menjadi anggota Ennahda.

Jurucakap parti Ennahda, Nourredine Bhiri dilantik sebagau Menteri Kehakiman, manakala menantu pemimpin Ennahda Rached Ghannouchi, Rafik Ben Abdessalem dinamakan sebagai Menteri Luar.

Abdelkarim Zbidi yang merupakan Menteri Pertahanan dalam rejim Ben Bali kekal memegang jawatannya itu.

Jebali memberi amaran, negara ini masih menghadapi pelbagai cabaran terutama berikutan pengangguran tinggi, kelembapan ekonomi dan pergolakan dalam negara.

Kerajaan baru itu juga bersifat kerajaan sementara sehingga Perlembagaan baru digubal dan pilihan raya umum baru diadakan. - AFP/DPA

Utusan Malaysia Online - Luar Negara:

'via Blog this'

No comments: