Pages

Monday, December 26, 2011

Imigresen tahan 18 GRO asing



SEBAHAGIAN warga China yang bekerja sebagai GRO ditahan dalam serbuan Jabatan Imigresen Johor di sebuah pusat hiburan di Batu Pahat, kelmarin.


JOHOR BAHRU 25 Dis. - Seramai 18 wanita warga asing yang bekerja sebagai gadis pelayan pelanggan (GRO) ditahan dalam serbuan Jabatan Imigresen Johor di sebuah kedai minuman di Jalan Shahbandar, Batu Pahat, dekat sini malam tadi.

Mereka yang merupakan warga Thailand, Vietnam dan China ditahan dalam 'Ops 6P' yang disertai seramai 27 anggota dan pegawai bermula pukul 12.30 tengah malam dan berakhir kira-kira dua jam kemudian.

Timbalan Ketua Bahagian Penguat Kuasa Imigresen Johor, Masri Adul berkata, dalam serbuan hasil maklumat awam itu, seramai 14 wanita yang ditahan merupakan rakyat China diikuti tiga dari Vietnam dan seorang wanita Thailand yang kesemuanya berusia antara 16 hingga 41 tahun.

"Ketika diserbu, semua GRO itu sedang leka melayan pelanggan yang datang untuk minum dan berhibur di premis itu. Kecekapan kita mengepung kawasan sekitar membuatkan mereka tidak sempat meloloskan diri," katanya dalam satu kenyataan di sini, hari ini.

Katanya, hasil pemeriksaan ke atas semua GRO itu, 16 daripada mereka didapati melanggar syarat pas yang dikeluarkan oleh Jabatan Imigresen dan boleh dikenakan tindakan mengikut Peraturan 39(b) Peraturan-peraturan Imigresen 1963.

Tambah Masri, seorang lagi didapati melakukan kesalahan mengikut Seksyen 15(1)(c) Akta Imigresen 1959/63 kerana tinggal lebih masa manakala bakinya disiasat di bawah Seksyen 6(1)(c) akta yang sama kerana memasuki negara ini tanpa permit yang sah.

Katanya lagi, tiada sebarang kejadian tidak diingini berlaku dalam serbuan tersebut dan kesemua wanita berkenaan dihantar ke Depot Tahanan Imigresen Pekan Nanas untuk siasatan lanjut.

Utusan Malaysia Online - Jenayah:

'via Blog this'

No comments: