Pages

Monday, October 31, 2011

Gadis Palestin protes zionis melalui lagu


PEJUANG SENI...Mai (kiri) bersama Amane merakam lagu di sebuah studio di Nazareth, semalam.
PEJUANG SENI...Mai (kiri) bersama Amane merakam lagu di sebuah studio di Nazareth, semalam.

NAZARETH (Israel): Dua remaja Arab yang menetap di Israel menggunakan lagu rap untuk menyampaikan pelbagai mesej, termasuk politik.
Dikenali sebagai Damar, Mai Zarqawi, 15, dan Amane Tattur, 16, berazam mendedahkan pengalaman masyarakat minoriti Arab yang mengalami diskriminasi berterusan di Israel.

Damar adalah bahasa Arab bermaksud “kemusnahan.” Kumpulan itu ditubuhkan selepas Mai dan Amane bertemu dan berkongsi minat memperjuangkan hak warga Palestin di sekolah di Nazareth pada 2009.
Kata Mai, mereka bukan bersikap anti-Yahudi, sebaliknya menentang idealogi Zionisme yang merampas tanah dan budaya Palestin.

Kedua-dua remaja terbabit enggan menganggap diri mereka sebagai warga Israel berbangsa Arab, sebaliknya penduduk Palestin yang menetap di Nazareth - bandar didiami kira-kira 72,000 orang.

Melalui lirik yang berterus terang, Mai dan Amane menyampaikan mesej melalui seni, seperti dalam lagu Generasi Ketiga: “Adakah anda fikir generasi ketiga menjadi Israel? Masa tidak akan membuat mereka lupa, sebaliknya akan menambah sejarah. Kami tak mahu kesenyapan anda, kami tak mahu penjara dan sempadan.” Ketika ini ada kira-kira 1.6 juta masyarakat Arab di Israel yang membentuk 20 peratus daripada keseluruhan populasi negara Yahudi itu.
Walaupun mendapat kewarganegaraan, mereka tetap dianggap penduduk kelas kedua, termasuk daripada aspek penjagaan kesihatan, pendudukan dan pembangunan ekonomi. - AFP

No comments: