Pages

Wednesday, September 7, 2011

Kerah jet ambil sandal

NEW DELHI: Seorang ahli politik berpengaruh yang digelar ‘Ratu Kasta Terendah’ didakwa pernah mengerahkan jet untuk mengambil sandal berjenama yang diminatinya.
Mesej sulit kedutaan diplomatik Amerika Syarikat yang didedahkan oleh WikiLeaks dalam laman webnya semalam, menyifatkan Mayawati sebagai ‘wanita ego kelas pertama’ yang bercita-cita untuk menjadi perdana menteri.

Mayawati, 55 (gambar), membina kariernya dengan memperjuangkan golongan kasta terendah, Dalits, antara puak yang paling miskin dan tersisih di India.

Namun, dia dikritik kerana rasuah dan mengadakan perayaan secara besar-besaran serta membina taman lengkap dengan tugu pemimpin kaum Dalit, termasuk dirinya.

“Apabila dia memerlukan sandal, sebuah jet kosong dihantar ke Mumbai untuk mengambil sandal berjenama pilihannya,” menurut kabel bertarikh 23 Oktober 2008 itu.

“Dia membina jalan raya khas dari kediamannya ke pejabatnya yang dibersihkan serta-merta selepas konvoi- nya yang terdiri daripada pelbagai kenderaan tiba di destinasi mereka.” Mayawati juga didakwa mempunyai pekerja perasa makanan bagi melindungi dirinya daripada diracun.


Menurut mesej yang sama, seorang menteri pernah diarah melakukan tekan tubi sebagai denda kerana kesalahan kecil sementara mereka yang mahu bertanding mewakili partinya perlu membayar beribu-ribu dolar.

Mayawati, dalam kenyataan balasnya, mengecam kabel berkenaan dan menyifatkan orang disebalik pendedahan itu sebagai gila.
Mayawati yang jarang bercakap kepada wartawan, mengadakan sidang akhbar di Luck- now sebaik pendedahan mesej itu tersebar dan mengecam pengasas WikiLeaks, Julian Assange kerana mendedahkan mesej sulit itu. - Agensi

No comments: