Pages

Friday, June 10, 2011

EU kembali syak timun punca penyebaran wabak E.coli


ANGGOTA Parlimen Eropah dari Sepanyol, Francisco Sosa Wagner memegang timun ketika perbahasan punca E.coli di Eropah, Selasa lalu. - Foto AFP
ANGGOTA Parlimen Eropah dari Sepanyol, Francisco Sosa Wagner memegang timun ketika perbahasan punca E.coli di Eropah, Selasa lalu. - Foto AFP
BERLIN: Timun kembali menjadi tumpuan pihak berkuasa kesihatan Jerman sebagai kemungkinan punca penyebaran bakteria E.coli di Eropah yang membunuh sekurangkurangnya 26 orang dan menyebabkan lebih 2,700 lagi jatuh sakit.

Dua minggu lalu, penyiasat menyalahkan timun dari Sepanyol sebagai punca wabak maut itu tetapi kemudian menarik balik syak wasangka itu.
Kemudian tumpuan beralih kepada taugeh dari utara Jerman, tetapi tiada yang diuji menunjukkan ia dicemari bakteria yang dikaitkan dengan wabak itu.
Kini kecurigaan tertumpu kepada sejenis timun yang tidak diketahui negara asalnya dan dilaporkan penyebab satu keluarga jatuh sakit di timur Jerman.

Timun adalah yang pertama dikesan tercemar dengan bakteria terbabit. Timun itu ditemui dalam tempat baja keluarga terbabit tetapi tiada bukti kukuh ia punca jangkitan.

“Tidak dapat dipastikan timun terbabit memberi kesan kepada penduduk atau sebaliknya,” kata jurucakap Kementerian Kesihatan negeri Saxony Anhalt, Holger Paech.

Ketua keluarga terbabit cirit birit, si isteri pula dimasukkan ke hospital selama beberapa hari dan anak perempuan mereka berusia 22 tahun adalah antara kira-kira 700 penduduk di seluruh Eropah yang berkemungkinan mengalami kegagalan buah pinggang. Beliau dimasukkan ke hospital selama kira-kira dua minggu.
“Mereka sakit. Mungkin mereka yang mencemarkan timun itu berbanding sebaliknya,” kata Paech.

Tiada bukti menunjukkan manusia mencemarkan sayur-sayuran dan Institut Persekutuan bagi Penilaian Risiko tidak membenarkan sebarang rumusan dibuat kerana timun terbabit berada dalam baja antara 19 dan 30 Mei. – AP
Berita Harian Online | EU kembali syak timun punca penyebaran wabak E.coli

No comments: