Pages

Friday, June 10, 2011

AS Pertingkat Serangan Di Yaman


NEW YORK: Amerika Syarikat (AS) mempertingkatkan serangan ketenteraannya terhadap suspek militan di Yaman dengan menggunakan jet pejuang, lapor the The New York Times pada lewat Rabu.
Serangan dilakukan sejak beberapa minggu ini dilakukan kerana kerajaan yang berpusat di Sanaa mengalami kesukaran mengawal keadaan.
Serangan dibuat untuk menghalang suspek militan di wilayah selatan yang didakwa mempunyai hubungan dengan kumpulan Al-Qaeda daripada terus menguasai keadaan negara ini, lapor akhbar itu.
Seorang Komander atasan AS, Laksamana Michael Mullen berkata bahawa konflik yang berlaku di negara Semenanjung Arab itu menjadikan pengaruh Al-Qaeda semakin berbahaya.
"Kumpulam Al-Qaeda Yaman semakin mendapat kuasa dalam organisasi Al-Qaeda dan perkara ini sangat berbahaya terutamanya dalam kekacauian yang sedang berlaku ini," katanya.
Para penunjuk perasaan di Sanaa pada Rabu melaungkan "Tidak kepada Kepulangan Saleh" yang merujuk kepada Presiden Ali Abdullah Saleh yang diterbangkan ke Arab Saudi pada Sabtu lepas untuk menerima rawatan selepas beliau diserang di istana kediamannya.
Saleh yang memimpin negara itu selama 33 tahun dikaitkan menjadi orang kuat AS dalam misi menentang keganasan.
Menurut The New York Times, operasi hampir setahun itu telah diberhentikan kerana kecuaian yang menyebabkan beberapa orang awam terbunuh.
Akhabar itu juga melaporkan Saleh telah memberi kebenaran kepada misi AS di Yemen pada tahun 2009 namun dengan secara umumnya menyatakan sebarang misi ketenteraan haruslah dijalankan oleh tentera Yemen. -AFP
mStar Online : AS Pertingkat Serangan Di Yaman

No comments: