Pages

Friday, June 10, 2011

‘Bas kami ditembak’


ISKANDARIAH: Sekumpulan 28 pelajar Malaysia khususnya yang melanjutkan pengajian dalam bidang perubatan di Universiti Iskandariah, di sini, pastinya tidak dapat melupakan tragedi berdarah yang hampir meragut nyawa mereka pada malam 28 Januari lalu ketika revolusi Mesir tercetus secara besar-besaran oleh rakyatnya bagi menuntut pengunduran Presiden Hosni Mubarak mencapai kemuncaknya sejurus beberapa kematian membabitkan penunjuk perasaan dilaporkan media.
Kebanyakan kumpulan berkenaan adalah pelajar tahun pertama dan cerita mereka belum pernah didedahkan sebelum ini sedangkan mereka antara dua kumpulan rakyat Malaysia yang benar-benar melalui detik cemas ketika revolusi selain kumpulan pegawai kerajaan Malaysia membawa Senator Mohamad Ezam Mohd Noor menaiki kereta melalui Dataran Tahrir, Kaherah pada malam sama.

Siswa tahun satu Universiti Iskandariah, Hairul Anuar Mahat, 19, berkata dia bersama 27 rakan lain dari pelajar tajaan Mara berada di Pelabuhan Said untuk membeli-belah keperluan pelajar kerana barangan di sana agak murah berbanding di tempat lain, namun sebaik berita penunjuk perasaan didengar, rombongan menaiki bas berkenaan mengambil keputusan untuk pulang ke Iskandariah lebih awal.
Bagaimanapun katanya, tindakan itu gagal menyelamatkan mereka daripada terserempak dengan kumpulan penunjuk perasaan kerana perjalanan dua jam dari pelabuhan ke Asrama Pelajar Mara menemukan mereka dengan pelbagai halangan dan rusuhan apabila polis tempatan sudah mula hilang dan melarikan diri daripada perusuh yang kian agresif.

“Sebenarnya beberapa hari sebelum itu sudah ada berita mengenai rusuhan, namun ia masih kecil dan mereka ini (perusuh) sebenarnya tidak mengganggu orang luar. Bagaimanapun ketika terperangkap di tengah-tengah rusuhan semua pelajar yang berada dalam bas mulai panik.

“Kami takut apabila melihat tayar dibakar kiri dan kanan jalan menyebabkan pemandu bas (orang tempatan) mula ketakutan dan sebelum melihat kereta kebal polis dan beberapa orang berhampirannya mengangkat tangan menyebabkan kami turut melambai kerana menyangka mereka anggota polis, namun mereka sebenarnya perusuh yang meraikan kemenangan menawan kereta kebal.
“Ketika itu kami semua semakin cemas terutama melihat beberapa kereta polis meletup akibat dibakar dan sekumpulan lelaki bersenjata pistol, kayu dan ‘pump gun’ memenuhi jalan...ketika itu hanya bas kami melalui kawasan berkenaan dan kami bergerak perlahan-lahan,” katanya.

Menurutnya, ketika itu pemandu bas menyalakan lampu di dalamnya sekaligus menyebabkan perusuh dapat melihat kami dengan jelas dan tindakan itu dilakukan bertujuan menunjukkan kepada mereka kami pelajar asing dan bukan rombongan polis atau tentera dibawa untuk berkawal di sana.
“Bagaimanapun, beberapa minit selepas itu, tembakan bertali arus kedengaran di belakang bas menyebabkan semua pelajar menjerit dan tunduk menyembah lantai bas kerana ketakutan sehinggalah tembakan reda dan bas kami ditahan sekumpulan lelaki ketika melalui satu sekatan yang dibuat perusuh dan menyoal siasat mereka,” katanya.

Sementara itu, rakannya, Amirul Hafizie Mohd Suhaimi, berkata pemandu bas disoal siapa yang dibawanya dan selepas memberitahu kami adalah pelajar Malaysia, kenderaan kami dibenar melepaskan sekatan pertama namun terus ditahan dalam sekatan lain selepas itu sambil diawasi kumpulan lelaki bersenjata api.
myMetro | ‘Bas kami ditembak’

No comments: