Pages

Thursday, February 24, 2011

Majlis Keselamatan kutuk rejim Libya



NEW YORK 23 Feb. - Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) semalam mengutuk tentera rejim Muammar Gaddafi melakukan kekejaman terhadap penunjuk perasaan sehingga meragut beratus-ratus nyawa dan mendesak keganasan dihentikan segera.
Majlis dianggotai 15 negara itu turut mendesak tindakan diambil terhadap pihak yang bertanggungjawab menggunakan kekerasan terhadap rakyat Libya.
Ia turut mengutuk penggunaan tentera terhadap penduduk awam dan menyuarakan kesal atas kekejaman yang dilakukan terhadap rakyat yang mengadakan bantahan secara aman.
Sementara itu, negara-negara luar termasuk dari Asia hari ini bersedia membawa keluar lebih 100,000 rakyat mereka, kebanyakannya bekerja sebagai buruh kasar di kawasan-kawasan pembinaan yang kini terkandas di Libya.
Urusan membawa keluar semua pekerja itu menggunakan kapal, pesawat dan laluan darat ke Mesir sedang diusahakan oleh kerajaan-kerjaan terbabit ketika mereka berusaha menjamin keselamatan rakyat di negara ini di tengah-tengah keganasan yang semakin meningkat di negara ini serta sistem komunikasi yang terjejas.
Mereka merupakan buruh kasar dari Bangladesh (60,000), Filipina (30,000), Thailand (23,000) dan India (18,000).
China juga dilapor bersedia membawa pulang kira-kira 30,000 rakyatnya yang kebanyakannya bekerja sebagai jurutera dalam projek pelaburan minyak, jalan kereta api dan sektor telekomunikasi. - AFP

No comments: