Pages

Thursday, February 24, 2011

Negara luar hantar pasukan penyelamat



Sebahagian daripada mangsa gempa bumi ditempatkan di pusat perlindungan sementara di Christchurch, semalam. - REUTERS


CHRISTCHURCH 23 Feb. - Beberapa negara mula menghantar pasukan penyelamat ke Christchurch bagi membantu operasi mencari dan menyelamat mangsa gempa bumi yang dikhuariti tertimbus di bawah runtuhan selepas gemba bumi kuat melanda bandar ini, semalam.
Pasukan dari Australia, Jepun, Amerika Syarikat (AS), Britain, Singapura dan Taiwan telah dan bakal sama-sama menyertai pekerja penyelamat tempatan menggali runtuhan bangunan akibat gegaran berukuran 6.3 pada skala Richter yang mengorbankan sekurang-kurangnya 75 orang setakat ini.
Usaha itu berbaloi apabila pekerja penyelamat Australia hari ini berjaya mengeluarkan seorang wanita daripada runtuhan bangunan Pyne Gould Guinness, di sini selepas lebih 24 jam tertimbus dengan menyorok di bawah mejanya.
"Rakyat New Zealand sangat berbesar hati dengan sokongan pasukan pakar serta bantuan menyelamat yang berpusu-pusu tiba di negara ini selepas 24 jam bencana berlaku.
"Bantuan amat diperlukan dalam tempoh beberapa hari ini ketika kami menilai semula perkhidmatan pakar yang diperlukan untuk mempercepat lagi operasi menyelamat," kata Menteri Luar, Murray McCully.
Australia menghantar sepasukan 140 anggota terdiri daripada pakar penyelamat dan kakitangan perubatan serta hospital sementara yang dilengkapi 75 katil bagi memberikan bantuan kecemasan.
Kira-kira 300 anggota polis bakal tiba kemudian.
Singapura pula mengerahkan satu kontinjen tentera yang berada di New Zealand sebelum gempa bumi melanda serta satu kumpulan bantuan bencana seramai 55 anggota. - AFP

No comments: