Pages

Thursday, February 24, 2011

Pengalaman ngeri mangsa gempa



CHRISTCHURCH 23 Feb. _ Mereka yang terselamat dalam kejadian gempa bumi di bandar raya ini menceritakan pengalaman ngeri mereka mengelak dihempap blok konkrit dan berlindung di bawah meja dalam keadaan gelap gelita ketika menunggu ketibaan pasukan penyelamat.
Bukan itu sahaja, penduduk di situ juga memberitahu bagaimana mereka melihat mangsa mati akibat dihempap runtuhan bangunan, selain mangsa terbaring mengerang kesakitan kerana kecederaan serius akibat gempa berukuran 6.3 pada skala Ritcher itu.
Eksekutif pengiklanan, Sven Baker berkata, keputusan bersembunyi di bawah meja telah menyelamatkannya.
Kata Baker, nyawanya pasti melayang jika dia berlari ke luar apabila dua tingkat sebuah bangunan runtuh akibat gempa itu.
"Saya sangat bersyukur dengan keputusan segera yang saya ambil itu. Ia satu keajaiban," katanya sambil memberitahu bahawa jalan raya dipenuhi dengan orang ramai yang panik.
"Ia seperti berada di zon pertempuran. Penuh dengan debu dan hiruk pikuk jeritan serta bau gas," katanya kepada New Zealand Herald.
Gempa yang kuat itu juga membuatkan Anthony Rohan berlindung di bawah meja.
"Kuasa gempa itu membuatkan anda tercampak ke sana sini. Anda boleh melihat bumi dan bangunan bergerak," katanya kepada Fairfax Media.
Paul Hewitson pula berkata, dia dan dua rakan pejabat mahu keluar makan tengah hari apabila tiba-tiba konkrit tebal jatuh dan hampir menimpanya dan rakannya.
"Seperti bom diletupkan dan kepingan konkrit tebal runtuh. Saya cuba membuat panggilan telefon. Kami tidak tahu apa yang berlaku.
"Syukurlah konkrit yang runtuh itu tidak menimpa kami," katanya kepada Radio New Zealand. - AFP

No comments: