Seorang lelaki menyeludup peti sejuk melalui terowong bawah tanah dari Gaza ke Mesir sebelum pintu s
Seorang lelaki menyeludup peti sejuk melalui terowong bawah tanah dari Gaza ke Mesir sebelum pintu sempadan di Rafah di buka semula.
RAFAH - Mesir membuka semula pintu sempadannya dengan Gaza kelmarin, sejak ia ditutup sepanjang bulan ini ekoran serangan ke atas tentera Mesir pada 5 Ogos lalu.

Menurut sumber keselamatan Palestin dan Mesir, ia merupakan isyarat kepada penambahbaikan hubungan antara kerajaan Mesir baru yang diketuai Presiden, Mohammed Mursi dan pemimpin Islam Hamas di Gaza sejak serangan lelaki bersenjata yang mengorbankan 16 tentera Mesir di sempadan Israel.

"Pihak di sebelah Mesir telah memaklumkan kepada kita bahawa pintu sempadan Rafah akan dibuka sepanjang hari dalam minggu ini tanpa memberikan sebarang butir lanjut," kata Ehab Al-Ghsain, jurucakap kepada Menteri Dalam Negeri di Gaza.

Sebelum ini aktiviti perniagaan di antara dua negara itu lembab kerana kejatuhan tahap keselamatan Mesir namun beberapa perniagaan masih diteruskan di bawah terowong yang membolehkan mereka menyeludup barangan dari sempadan Gaza ke Mesir di bawah penyeliaan pemimpin Hamas.

Susulan berlakunya kepincangan terhadap keselamatan di Mesir, Mursi telah menyakinkan Hamas bahawa negaranya meminta satu perbatasan baru rejim yang bakal mewujudkan zon perdagangan bebas di antara Mesir dan Gaza.

Bagaimanapun, Mursi berkata perdagangan merentasi sempadan terbuka itu bakal mencetuskan beberapa kemungkinan yang tidak dijangka seperti menambahkan jurang ekonomi penduduk Gaza serta pemisahan politik dari Tebing Barat yang terletak di Israel.