Rohingya
Foto fail menunjukkan penunjuk perasaan Rohingya ketika mengadakan protes di hadapan pejabat PBB di Myanmar Jun lalu. - Foto ihsan
DUBAI - Susulan sidang kemuncak luar biasa Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC), yang mengeluarkan kenyataan 14 perkara di Makkah dua minggu lalu, satu delegasi tertinggi akan mengunjungi Myanmar minggu depan.

Kenyataan 14 perkara itu bertujuan mengenakan tekanan ke atas kerajaan Myanmar bagi menghentikan diskriminasi yang berterusan dan hostiliti pentadbiran yang terpaksa dilalui Muslim Rohingya di wilayah Arakan.

Dipetik portal The Gulf Today hari ini, Ketua Pengarah Kesatuan Rohingya Rakhine, Profesor Wakar Uddin berkata, delegasi OIC akan melawat Myanmar minggu depan.

"Dua minggu lalu, OIC telah menghantar delegasi pertama bersama Palang Merah dan yang lain-lain ke Myanmar, yang telah melawat kem-kem yang menempatkan Muslim Rohingya selepas mereka dipaksa meninggalkan rumah mereka dan tinggal di kem-kem pelarian dalam keadaan yang amat menyedihkan," katanya.

"Delegasi kedua akan bertolak ke Myanmar minggu depan dan ia akan diketuai oleh Setiausaha Agung OIC (Dr Ekmeleddin Ihsanoglu), satu lawatan penerokaan untuk mendapatkan fakta mengenai penindasan dilakukan oleh polis Myanmar dan kumpulan-kumpulan lain ke atas Muslim Rohingya," kata beliau lagi.

ARU dibentuk atas arahan Ekmeleddin yang menggesa agar komuniti Islam Myanmar di seluruh dunia menubuhkan kesatuan itu. Ia ditubuhkan pada Mei 2011.

"Pada awalnya kami ada 25 organisasi Muslim Myanmar, yang beroperasi di seluruh dunia dan yang lain-lain akan menyertai kami sebagai satu platform tunggal untuk mewakili Muslim Rohingya," katanya lagi.

Menurut Wakar, Myanmar mempunyai tiga juta kaum Muslim dan separuh daripadanya adalah Rohingya, yang tinggal di negeri Rakhine, yang dahulu dikenali sebagai Arakan.

Katanya, minggu lalu sebuah pertubuhan bukan kerajaan Malaysia bercadang untuk menghantar bantuan kemanusiaan ke Myanmar.

"Ini satu perkembangan besar untuk membantu Muslim Rohingya," katanya.

Katanya, Persatuan Islam Amerika Utara (ISNA) akan menganjurkan satu konvensyen di Washington DC mulai 31 Ogos hingga 2 September ini, yang akan memfokus Muslim Rohingya.