Pages

Saturday, June 16, 2012

Bandar di Syria sepi selepas serangan

Sebuah kereta yang hangus terbakar kelihatan di sebatang jalan di Haffeh, berhampiran Latakia di Syria semalam.
Bandar itu sepi selepas terbakar dalam pertempuran antara tentera kerajaan dengan kumpulan pro pembangkang.

Sebuah kereta yang hangus terbakar kelihatan di sebatang jalan di Haffeh, berhampiran Latakia di Syria semalam. Bandar itu sepi selepas terbakar dalam pertempuran antara tentera kerajaan dengan kumpulan pro pembangkang.
26,000 penduduk lari selepas tentera tingkat tindakan ke atas pemberontak

HAFFEH: Bandar Haffeh di Syria lengang walaupun kesan kebakaran masih kelihatan kelmarin selepas beberapa hari menyaksikan pertempuran antara tentera kerajaan dan pemisah, manakala aktivis pula melaporkan lebih banyak serangan tentera di kawasan pro-pembangkang di seluruh negara.
Pemantau Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) cuba memasuki bandar itu selepas beberapa hari pertempuran tetapi terpaksa berpatah balik pada Selasa berikutan sekumpulan orang ramai menyerang mereka.
Keadaan keganasan berbahaya di seluruh Syria. - Sausan Ghosheh, Jurucakap PBB
Mereka akhirnya dapat masuk pada Khamis tetapi hanya menyaksikan kebanyakan bangunan kerajaan terbakar, kedai terbiar dan satu mayat terbaring di jalanan. Asap dapat dilihat di bangunan yang musnah manakala kereta terbakar terbiar di jalanan. Tiada tanda-tanda menunjukkan pengeboman besar.

Hanya sekumpulan penduduk dilihat di kawasan itu manakala seorang lelaki berkata seramai 26,000 penduduk melarikan diri. Pemisah keluar dari bandar itu minggu ini mengatakan beribu-ribu penduduk yang berada di situ berisiko untuk mati, kata satu amaran yang disokong oleh Amerika Syarikat.

Keganasan tercetus sejak beberapa minggu selepas tentera kerajaan dan militia bersatu melancarkan serangan balas untuk merampas semula wilayah yang dikawal pembangkang dan pemisah mengabaikan gencatan senjata diwakili wakil antarabangsa Koffi Annan dalam usaha untuk mengurangkan konflik antara Presiden Bashar al-Assad dan pergerakan untuk menamatkan pemerintahan keluarganya selama empat dekad.

Aktivis Kumpulan Pemerhati Hak Asasi Syria, yang mempunyai satu rangkaian di seluruh negara menyatakan seramai 44 orang terbunuh pada Khamis. Kebanyakan mereka adalah penduduk awam dan pemisah tetapi tiga kakitangan keselamatan juga adalah antara yang maut. – Reuters

No comments: