Pages

Saturday, June 16, 2012

Perintah mahkamah diprotes, pemilihan presiden Mesir diteruskan

Perintah mahkamah diprotes, pemilihan presiden Mesir diteruskan
Kebangkitan Rakyat awal tahun lalu yang membawa kepada perubahan landskap politik di Mesir. Tetapi ketika menjelang pemilihan pusingan kedua presiden ia menjadi tanda soal.
KAHERAH - Rakyat Mesir keluar mengundi dalam pusingan kedua pemilihan presiden hari ini dan esok, di sebalik protes terhadap keputusan mahkamah kelmarin mengisytiharkan pilihan raya umum Parlimen enam bulan yang lalu tidak sah.

Keputusan mahkamah itu mengecewakan banyak pihak dan dilihat akan ada implikasi ke atas pemilihan presiden. Pusingan pertama diadakan bulan lalu.

Kini timbul persoalan sama ada, selepas mahkamah membubarkan Parlimen, yang didominasi Ikhwanul Muslimin,  'kaum jeneral tentera yang kaya' yang membantu mengetepikan bekas Presiden Hosni Mubarak awal tahun lalu seiring dengan protes prodemokrasi, akan menunaikan janji-janji mereka - pemerintahan akan dikembalikan kepada orang awam.

Mengambil kira perkembangan semasa tidak akan ada Parlimen ataupun satu perlembagaan baru, yang akan mendefinisikan kuasa-kuasa presiden baru yang akan dipilih.

Malah pengundian pemilihan presiden, pusingan kedua pada hari ini dan esok, juga tidak akan menyelesaikan masalah itu.

Keadaan itu meletakkan 82 juta penduduk Mesir, pelabur-pelabur asing dan sekutu mereka - Amerika Syarikat dan Eropah, dalam keadaan tidak menentu mengenai masa depan negara Arab itu.

Pusingan kedua ini melibatkan pemimpin Ikhwanul Muslimin, Mohammed Morsi dan Perdana Menteri era Hosni, Ahmed Shafik.

"Saya tidak akan mengundi sesiapa pun," kata seorang pengundi berusia 28 tahun, Sayyed Mohammed Ahmed ketika berhimpun di Kaherah semalam membantah keputusan mahkamah, semalam.

"Saya tidak mahu sesiapa daripada mereka (dua calon terakhir) itu menjadi presiden saya," katanya sambil menambah, "saya kecewa, (matlamat) revolusi telah dirosakkan."

Kira-kira 50 juta orang layak untuk mengundi dalam pilihan raya.

No comments: