Pages

Saturday, April 7, 2012

Turki minta bantuan PBB

BEIRUT: Tentera Syria mengebom beberapa bandar dan perkampungan, selain menghantar kereta kebal serta penembak curi bagi menghadapi pemberontak di pinggir Damsyik, semalam.
Tindakan itu dilihat cubaan kerajaan memadam saki-baki penentangan pemberontak ketika gencatan senjata ditaja komuniti antarabangsa bakal dilaksanakan kurang dari seminggu lagi. Ketika pertempuran semakin meningkat, aliran masuk warga Syria ke Turki meningkat ketara dan dianggarkan satu per tiga daripada 24,000 pelarian itu memasuki negara jiran sejak dua minggu lalu. Menteri Luar Turki, Ahmet Davutoglu, berkata kira-kira 2,500 rakyat Syria melintasi sempadan kelmarin. Bercakap kepada Setiausaha Agung PBB, Ahmed berkata, Turki akan meminta bantuan badan dunia itu jika kebanjiran pelarian perang berterusan. “Keganasan yang semakin meningkat ini sangat membimbangkan,” katanya, Dipercayai, kedatangan pelarian besar-besaran ke Turki dicetuskan gerakan ganas Presiden Bashar al-Assad di kawasan berhampiran Idlib yang berjiran dengan Turki.

Aktivis kemanusiaan berkata, sejumlah kematian dicatatkan di kawasan perkampungan Taftanaz serta Killi yang dibom rejim Bashar semalam. Pelarian berkata, kerajaan menggunakan helikopter dan kereta kebal untuk mengebom kampung mereka.

Berpuluh-puluh pelarian, termasuk anak muda bertongkat dan tentera yang berpaling tadah berkumpul berhampiran kawat duri di sempadan Syria menunggu masa masuk ke Turki. - AP

No comments: