AS dakwa lima suspek serangan 11 Sept
WASHINGTON - Amerika Syarikat (AS) akan mendakwa dalang utama serangan 11 September 2001, yang menyaksikan menara Pusat Dagangan Dunia (WTC) dirempuh pesawat, yang dikendalikan oleh beberapa penyerang berani mati.

Suspek utama, Khaled Sheikh Mohammed bersama empat yang lain berhadapan dengan tuduhan keganasan, merampas pesawat, mengadakan konspirasi, pembunuhan dalam pencabulan undang-undang perang dan lain-lain.

“Dalam tuduhan itu, kelima-lima suspek dituduh bertanggungjawab terhadap perancangan dan melakukan serangan-serangan 11 September 2001 di New York, Washington, dan Shanksville, yang mengakibatkan seramai 2,976 orang terbunuh.

“Kes dirujuk kepada suruhanjaya ketenteraan utama yang membawa maksud, jika disabitkan kesalahan, kelima-lima suspek mungkin dihukum mati,” menurut kenyataan jabatan pertahanan.

Khaled bersama Walid Attash dan Mustafa al-Hawsawi dari Arab Saudi, Ramzi al-Shibh dari Yaman, Ali Abd al-Aziz yang turut dikenali sebagai Ammar al-Baluchi dari Pakistan, akan dihadapkan ke mahkamah untuk prosiding pertuduhan dalam tempoh 30 hari.

Perbicaraan yang mungkin berlangsung lebih sebulan akan diadakan di pangkalan tentera laut AS di Kepulauan Guantanamo, Cuba iaitu tempat suruhanjaya tentera khas yang ditubuhkan kerajaan AS terhadap suspek pengganas.