Pages

Wednesday, February 15, 2012

Bajet pertahanan China meningkat


SINGAPURA - Bajet untuk pertahanan China dijangka meningkat dua kali ganda di antara tahun 2011 dan 2015 dan di luar jangkaan perbelanjaan gabungan semua pasaran utama pertahanan lain di rantau Asia Pasifik, kata kumpulan penyelidikan global IHS semalam.
Bajet pertahanan China yang berjumlah AS$119.8 bilion (RM364.80 bilion) pada tahun lepas dijangka meningkat AS$238.2 bilion (RM725.34 bilion) pada 2015, menandakan kadar pertumbuhan tahunan 18.75 peratus dalam tempoh tersebut, ramal IHS yang berpangkalan di Amerika Syarikat.
Angka pada 2015 itu melebihi jumlah 12 negara yang digabungkan dan mempunyai bajet pertahanan terbesar di rantau ini dan ia hampir empat kali ganda perbelanjaan pertahanan Jepun yang menduduki tangga kedua perbelanjaan pertahanan tertinggi pada tahun itu.
"Beijing mampu untuk meningkatkan sebahagian besar daripada keseluruhan bajetnya ke arah pertahanan dan telah secara stabil membina keupayaan ketenteraannya lebih dua dekad lalu," kata Ketua Ekonomi Asia Pasifik, IHS Global Insight.
China akan menggunakan peruntukan tambahan itu untuk peralatan yang lebih moden dan dalam masa sama mengurangkan tenaga kerja.
Selain China dan Jepun, laporan itu turut menganalisis perbelanjaan pertahanan India, Korea Selatan, Australia, Taiwan, Singapura, Indonesia, Pakistan, Thailand, Malaysia, Vietnam dan New Zealand. - AFP

Kosmo! Online - Dunia:

'via Blog this'

No comments: