Pages

Wednesday, September 21, 2011

OKU cedera ditumbuk perompak



Oleh Izwan Jaafar
bhnews@bharian.com.my
2011/09/21

MOHD RIDWAN menunjukkan bagaimana dia tersungkur selepas dibelasah perompak.
MOHD RIDWAN menunjukkan bagaimana dia tersungkur selepas dibelasah perompak.
Penjenayah acu parang rampas beg sandang, ragut rantai adik permpuan 

KUALA LUMPUR: Bukan hanya diacukan parang, seorang lelaki kurang upaya (OKU) turut ditumbuk dan ditendang sekumpulan enam penjenayah bertopeng dalam kejadian rompakan di depan rumahnya di Jalan Marmar 2, Taman Melewar, di sini, semalam.
Dalam kejadian sekitar jam 3 petang itu, Mohd Ridwan Razali, 28, yang juga adik ipar wartawan ekonomi Berita Harian, Mohd Zin Ali, sedang membantu kakak dan adiknya memunggah barang perniagaan ke dalam kereta di depan rumah, manakala ibu mangsa, Saadiah Karim, 57, berada di bilik tidur.
Saadiah berkata, kejadian berlaku ketika beliau berbaring merehatkan diri selepas menunaikan solat Zohor sebelum terdengar suara seperti berlaku pergaduhan di depan rumah dan terus bergegas keluar. 

“Saya terkejut melihat seorang lelaki sedang mengacukan parang pada leher Mohd Ridwan, manakala lima lagi sedang menunggu di luar rumah dengan motosikal. 

“Dua lagi anak perempuan saya berlari masuk dalam rumah menyelamatkan diri, tetapi seorang daripada penjenayah itu berjaya merentap rantai leher yang dipakai anak saya itu,” katanya. 

Saadiah berkata, ketika itu juga, dua lagi penjenayah meluru ke arah mereka sambil mengacukan parang, menyebabkannya tergamam. 
“Penjenayah itu mengugut mahu menetak saya anak beranak jika melawan sebelum meminta kami menyerahkan cincin dan gelang tangan yang dipakai. 

“Pada masa sama, saya turut melihat Mohd Ridwan tersungkur di tepi longkang rumah dalam keadaan kesakitan akibat dibelasah,” katanya. 

Beliau berkata, beg sandang milik Mohd Ridwan yang mengandungi beberapa dokumen penting dan kunci kereta turut dirampas, menyebabkan kerugian keseluruhan dianggarkan RM8,000. 

“Walaupun kami selamat dan kejadian itu berlaku dalam masa lima minit, tetapi ia menyebabkan kami sekeluarga trauma,” katanya. 

Sehubungan itu, Mohd Ridwan bersama kakak dan adiknya membuat laporan di Balai Polis Setapak sejurus selepas kejadian. 

No comments: