Pages

Wednesday, September 21, 2011

NTC hampir tawan Sabha

BENGHAZI: Pejuang anti-Gaddafi berkata semalam, mereka menawan lapangan terbang dan sebuah garison tentera di selatan Libya ketika pertempuran berlaku di dua kubu penyokongnya di utara negara itu.
Kemenangan di medan pertempuran itu dicapai ketika Amerika Syarikat dan sekutunya bersiap sedia untuk bersidang di Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu di New York bagi membincangkan masa depan Libya.
Lapangan terbang dan garison itu terletak di Sabha, sebuah bandar strategik padang pasir, 800 kilometer ke selatan Tripoli.

Pertempuran dilapor masih berlaku di beberapa kawasan tetapi tentera pro-Majlis Peralihan Kebangsaan (NTC) menjangka menawan keseluruhan Sabha sedikit masa lagi, kata jurucakap ‘Briged Desert Shield,’ Mohammed Wardugu.


Mereka juga menawan seorang jeneral kanan Gaddafi dan memaksa lebih 300 tentera upahannya melarikan diri.

“Pejuang kami menyerang hendap dan kemudian membunuh, mencederakan dan menawan ramai tentera pro-Gaddafi,” kata Mohammed tanpa memberi jumlah sebenar.

Menurutnya, Jeneral Belgacem Al-Abaaj, ketua perisik Gaddafi di wilayah Al-Khofra, ditawan kira-kira 100 kilometer dari Sabha.

Jeneral itu yang dikehendaki oleh tentera NTC ditangkap bersama-sama anggota keluarganya ketika mereka dalam perjalanan dalam lima kenderaan.

“Dia melakukan banyak jenayah di Al-Khorfra (selatan Libya) dan apabila bandar ini dibebaskan, dia melarikan diri ke Al-Jufra (tengah Libya), tempat dia mengetuai operasi sabotaj terhadap tentera baru Libya,” kata Mohammed.

Di utara, puluhan pejuang rejim baru menyerang bandar Sultana tanpa mempedulikan tembakan roket dan meriam ketika mereka meraikan satu lagi kejayaan dalam kemaraan menuju ke Sirte, bandar kelahiran Gaddafi di pantai Mediterranean.

Sambil melaungkan takbir dan, pejuang itu memasuki Sultana, bandar yang menyaksikan pertempuran sejak dua hari lalu, memaksa pengunduran penyokong setia Gaddafi ke arah Sirte. - Reuters

No comments: