Pages

Wednesday, September 21, 2011

Ibu nafi subahat

SHAH ALAM: Seorang ibu tunggal dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini, semalam atas dua pertuduhan bersubahat membenarkan kekasih merogol anak sulungnya berusia 13 tahun di hadapan mata sendiri.
Tertuduh yang bertugas sebagai penyelia teksi di sebuah hotel mengaku tidak bersalah selepas pertuduhan dibacakan di hadapan Hakim Latifah Mohd Tahar. Pada prosiding sama, teman lelakinya, Ma Kasim Sirat, 43, petani, mengaku tidak bersalah atas dua pertuduhan merogol mangsa. Ma Kassim didakwa merogol anak teman wanitanya di sebuah rumah di Bukit Sentosa, Hulu Selangor dekat sini, jam 12.30 tengah malam, pada pertengahan 2009 dan 30 Januari tahun lalu. Ibu mangsa berusia 30 tahun pula didakwa bersubahat dengan membenarkan anaknya dirogol pada tempat, masa dan tarikh sama. Bagi setiap pertuduhan, pasangan kekasih itu didakwa mengikut Seksyen 376 (2)(d) Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 30 tahun dan sebatan, jika sabit kesalahan. Timbalan Pendakwa Raya, Nur A'minahtul Mardiah Md Nor tidak menawarkan sebarang jaminan bagi menjamin keselamatan mangsa. Beliau berkata, ini kerana tertuduh tahu tempat tinggal mangsa yang kini dijaga neneknya dan sekolah di mana remaja itu belajar. “Terkini, kami mendapat tahu bahawa mangsa membuat laporan polis untuk menarik balik laporan pertamanya (berhubung dakwaan rogol).

“Bagaimanapun, pihak pendakwaan belum menerima laporan berkenaan,” katanya. Latifah kemudian membenarkan permohonan pendakwaan supaya tertuduh tidak dikenakan jaminan. Beliau berkata, kes ini membabitkan dakwaan terhadap ibu mangsa dan teman lelakinya di samping status kanak-kanak perempuan itu yang masih bersekolah.

“Penjamin yang mahu menjamin pula adalah nenek kanak-kanak perempuan itu, jadi mahkamah memutuskan untuk tidak membenarkan jaminan,” katanya.

Ketika ditanya Latifah sama ada ibu tunggal itu sedar betapa serius dakwaan bersubahat dihadapinya, wanita itu hanya berdiam diri.

Mahkamah kemudian menetapkan kes disebut semula pada 21 Oktober depan untuk tujuan lantikan peguam.

No comments: