Pages

Monday, September 26, 2011

Gereja disasar


ANGGOTA polis Indonesia, lengkap dengan kenderaan berperisai, mengawal gereja yang diserang oleh penyerang berani mati, semalam.
ANGGOTA polis Indonesia, lengkap dengan kenderaan berperisai, mengawal gereja yang diserang oleh penyerang berani mati, semalam

JAKARTA: Seorang suspek penyerang berani mati terbunuh, ketika melakukan serangan bom ke atas sebuah gereja di Pulau Jawa, menyebabkan 17 yang lain cedera, semalam.
Jurucakap polis Solo, Jawa Tengah, Boy Rafli Amar berkata, “Hanya suspek saja yang mati dalam serangan yang dilakukan sebaik saja selesai upacara sembahyang.”
Menteri Penyelaras Bagi Politik, Undang-Undang dan Hal Ehwal Keselamatan, Djoko Kramnik, berkata sebelum ini, seorang lagi yang cedera dalam serangan itu telah meninggal dunia di hospital.

Seorang lagi jurucakap polis Solo, Leftenan Kolonel Djihartono berkata, pihak berkuasa akan memeriksa rakaman kamera litar tertutup dari gereja itu untuk mengenal pasti penyerang itu.


Solo merupakan kampung halaman ulama radikal Abu Bakar Bashir yang dikatakan perancang kumpulan yang telah membunuh 200 orang di Bali pada 2002.

Indonesia, yang mempunyai jumlah penduduk beragama Islam yang terbesar di dunia, sejak 10 tahun yang lalu, sering berlaku kejadian serangan daripada kumpulan militan dan radikal, tetapi kebelakangan ini serangan daripada kumpulan ini semakin berkurangan.

Namun begitu, masih terdapat ketegangan agama dalam negara sekular ini. Konflik agama antara umat Islam dan Kristian di Maluku dan Sulawesi berlaku selepas penggulingan bekas Presiden Suharto pada 1998. - Reuters

No comments: