Pages

Monday, September 26, 2011

Bashar akan jatuh: Tayyip

WASHINGTON: Perdana Menteri Turki, Tayyip Erdogan berkata, Presiden Syria, Bashar al-Assad, lambat laun akan disingkirkan oleh rakyatnya sendiri ketika pemerintahan secara diktator semakin pudar di seluruh dunia. Dalam temuramah dengan rancangan ‘Fareed Zakaria GPS’ terbitan CNN, Erdogan juga mengekalkan ketegasannya terhadap Israel dan memberi amaran, hubungan dengan rejim Zionis itu tidak akan mesra seperti sebelum ini.

 “Anda tidak boleh kekal berkuasa menerusi kekejaman. Anda tidak boleh menghalang kehendak rakyat,” kata Tayyip ketika bercakap mengenai keadaan di Syria. “Proses ini mungkin berlanjutan lebih lama sedikit tetapi lambat laun, rakyat negara itu akan mengambil keputusan seperti yang berlaku di Mesir, Tunisia dan Libnya. “Orang ramai mahukan kebebasan.

 Demokrasi akan mengambil alih pemerintahan kuku besi dan sistem diktator semakin musnah,” kata pemimpin Turki itu. Tayyip juga bercakap mengenai laporan yang mendakwa beliau bercuti dengan Presiden Assad. Beliau mengaku mempelawa Bashar ke satu tempat percutian di Turki tetapi ia bertujuan untuk membincangkan hubungan dua hala dan kedua-dua pemimpin itu tidak bercuti bersama.

 Menurutnya, beliau akhirnya hilang sabar dengan Bashar. “Jika anda bertindak menentang hak asasi dan undang-undang, anda tidak akan lagi berada dalam hati saya, baik sebagai saudara mahupun sebagai rakan,” katanya. - Reuters

No comments: