Pages

Friday, July 8, 2011

BERSIH tetap mahu Stadium Merdeka


 PENGGUNA Lebuhraya Utara-Selatan (PLUS) dekat Seberang Jaya, Pulau Pinang  menghala arah selatan  dapat melihat skrin elektronik  mengeluarkan kenyataan amaran daripada pihak polis berkaitan perhimpunan haram.
PENGGUNA Lebuhraya Utara-Selatan (PLUS) dekat Seberang Jaya, Pulau Pinang menghala arah selatan dapat melihat skrin elektronik mengeluarkan kenyataan amaran daripada pihak polis berkaitan perhimpunan haram.


KUALA LUMPUR: Pertubuhan haram, BERSIH 2.0 tetap berdegil mahu meneruskan perhimpunan di Stadium Merdeka, Sabtu ini dengan menggunakan salah sebuah persatuan di bawah gabungannya untuk mendapatkan permit polis.

Pengerusinya, Datuk Ambiga Sreenevasan, berkata masa semakin suntuk untuk mereka menukar lokasi seperti yang ditawarkan polis, selain ia akan menimbulkan kesulitan kepada penyokong kerana pengumuman sudah dibuat.
Sehubungan itu, beliau berkata, pihaknya bercadang mengadakan perjumpaan dengan pengurusan Stadium Merdeka, petang semalam bagi mendapatkan kebenaran sebelum memohon permit polis.
“Sebelum ini kami sudah buat permohonan tapi ditolak sebab tak ada permit polis, tetapi apabila berjumpa Tan Sri Ismail Omar (Ketua Polis Negara) beliau menyatakan perlu dapatkan persetujuan pengurusan stadium, baru mohon permit polis. Mungkin pihak stadium salah faham dalam hal ini,” katanya kepada pemberita selepas mengadakan pertemuan dengan Ismail di Bukit Aman, semalam.

Bagaimanapun usaha menghubungi semula Ambiga untuk mendapatkan maklumat mengenai hasil pertemuannya dengan pengurusan Stadium Merdeka, gagal diperoleh.

Terdahulu dalam satu kenyataan, jawatankuasa Induk BERSIH menyatakan, mereka tetap akan mengadakan perhimpunan dirancang di Stadium Merdeka pada jam 2 petang Sabtu ini, walaupun Kabinet memutuskan gabungan itu tidak boleh menggunakan stadium berkenaan.

“Kami memilih Stadium Merdeka sebagai tempat terbaik untuk perhimpunan kerana ia amat simbolik serta terletak di tengah-tengah ibu kota, dan kami berdiri teguh kepada keputusan untuk berhimpun secara aman di sana,” menurut kenyataan itu.
Sementara itu Pertubuhan haram, BERSIH 2.0 tidak menyerahkan memorandum tuntutan untuk pilihan raya bersih dan adil kepada Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin, sewaktu pertemuan dengan baginda, Selasa lalu kerana mahu mengadakan perhimpunan terlebih dulu.

Ini diakui sendiri Ahli Jawatankuasa Induk BERSIH 2.0 yang juga Presiden Jamaah Islah Malaysia (JIM), Zaid Kamaruddin. Berita Harian Online | BERSIH tetap mahu Stadium Merdeka

No comments: