Pages

Friday, July 8, 2011

Ratu cantik Honduras dicekup


SUAREZ diiringi anggota polis ketika tiba di balai di  Tegucigalpa, Honduras, kelmarin.
SUAREZ diiringi anggota polis ketika tiba di balai di Tegucigalpa, Honduras, kelmarin.


Belgica Suarez gagal isytihar bawa RM141,430 ketika seberang sempadan

TEGUCIGALPA: Polis Honduras semalam menahan ratu cantik tahun 2009 negara berkenaan atas tuduhan pengubahan wang kerana gagal mengisytiharkan wang yang dibawanya yang berjumlah $47,000 (RM141,430) ketika memasuki negara itu.

Jurucakap Unit Khas Polis, Alex Madrid berkata Belgica Suarez, 25, ditahan di lebuh raya berdekatan sempadan Nicaragua bersama mata wang euro dan pound British .
Madrid berkata ratu cantik itu gagal mengisytihar wang ketika menyeberangi sempadan dari bandar Esteli di Nicaragua.
“Beliau mendakwa memperoleh wang terbabit hasil kerjayanya sebagai model di Eropah,” kata Madrid kepada AP.

Di bawah undang-undang Honduras, pelancong diwajibkan untuk mengisytihar wang jika membawa lebih $10,000 (RM30,091). Ketika kejadian berkenaan, Suarez ditahan bersama pemandu warga Nicaragua.

Pada 2009, khabar angin turut bertiup yang Honduras mungkin menarik diri daripada pertandingan ratu cantik Miss Universe berikutan ketegangan politik yang berlaku di negara tengah Amerika Selatan itu.

Tetapi tanpa menganjurkan pertandingan ratu cantik pda peringkat kebangsaan, penganjur memilih calon mereka sendiri dan Suarez bernasib baik dipilih.
Untuk merebut gelaran Ratu Cantik Honduras Universe 2009, wanita jelita itu ke Bahamas untuk menyertai pertandingan kali ke-58 itu.

Dalam satu temuramah, Suarez berkata: “Ketika Honduras dilanda krisis, menjadi tanggungjawab sosial saya untuk menjadi duta kebudayaan dan kesedaran mengenai aspek positif selain memulihkan imej negara ini di mata penduduk dunia.” – AP/Agensi Berita Harian Online | Ratu cantik Honduras dicekup

No comments: