Pages

Sunday, May 1, 2011

Gaddafi tak lepas kuasa


SEORANG anggota pemberontak memegang alat pelancar roket berdiri di atas bangunan ketika beribu-ribu orang menunaikan solat Jumaat di Ajdabiyah. - Foto REUTERS
SEORANG anggota pemberontak memegang alat pelancar roket berdiri di atas bangunan ketika beribu-ribu orang menunaikan solat Jumaat di Ajdabiyah. - Foto REUTERS

TRIPOLI: Pemimpin Libya, Muamar Gaddafi berikrar tidak akan melepaskan kuasanya di Libya tetapi bersetuju untuk rundingan bagi mengakhiri konflik ini walaupun pasukannya masih memberi tekanan terhadap pemberontak di bandar pelabuhan Misrata. 


Dalam ucapan awal pagi di televisyen Libya semalam, pemimpin itu berkata Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) ‘jangan sekali-kali mengharap’ untuk melihat Muammar Gaddafi berundur.
“Saya tiada jawatan rasmi untuk diserahkan. Saya tidak akan meninggalkan negara ini dan berjuang hingga mati,” katanya yang menambah kenyataan untuk berbincang.
“Kami sedia berbincang dengan Perancis dan Amerika tetapi tanpa syarat,” kata Gaddafi. 


“Kami tidak akan menyerah tetapi saya panggil anda untuk berunding. Jika anda mahu pengawasan, kita akan tandatangan kontrak dengan syarikat anda tetapi tidak berbaloi berperang. 


“Antara rakyat Libya, kita boleh menyelesaikan masalah tanpa diserang. Jadi, berundur dan tarik semula jet dan pesawat anda,” katanya memberitahu NATO. 


Pemimpin veteran itu bertegas yang pertelingkahannya dengan pemberontak adalah pengganas yang bukan dari Libya tetapi Algeria, Mesir, Tunisia dan Afghanistan. 
Beliau berkata, rakyatnya menyayanginya seperti bapa kepada mereka, ‘lebih suci’ daripada Maharaja Jepun kepada rakyatnya. 


Sementara itu, NATO menolak tawaran rundingan dengan Gaddafi sebaliknya menggesa beliau menghentikan serangan ke atas penduduk awam sebelum sebarang kompromi boleh dipertimbangkan. – AFP , bharian

No comments: