Pages

Sunday, May 1, 2011

Arab Saudi ketatkan media



RIYADH 30 April - Pemimpin Arab Saudi, Raja Abdullah mengenakan sekatan baru ke atas media dan mengancam untuk mendenda dan menutup pertubuhan berita yang didakwa menggugat keselamatan negara ini.
Di bawah perintah Diraja yang dikeluarkan semalam, media akan dilarang daripada melaporkan sesuatu yang menyalahi undang-undang Islam atau yang memenuhi 'kepentingan asing dan menjejaskan keselamatan negara'.
Perintah itu menghendaki penerbit tidak menyimpang daripada 'kritikan objektif dan membina yang memenuhi kepentingan umum' dan mereka yang melanggar peraturan baru itu boleh didenda sehingga 500,000 riyal (RM399,000).
Selain mengancam untuk menutup penerbit yang melanggar perintah tersebut, pihak berkuasa juga boleh mengharamkan seseorang penulis untuk seumur hidup daripada menyumbang kepada mana-mana pertubuhan media.
Media Saudi dikawal ketat oleh kerajaan dan akhbar paling terkemuka dimiliki oleh mereka yang menganggotai atau berkait rapat dengan dinasti al-Saud yang memerintah.
Pihak berkuasa Saudi bertekad untuk membendung sebarang protes yang mendapat inspirasi daripada kebangkitan rakyat di Tunisia dan Mesir serta negara lain di Asia Barat.
Sejak seminggu lalu, polis menangkap 20 hingga 30 penganut Syiah termasuk dua penulis blog yang turut menyertai demonstrasi di Wilayah Timur yang kaya dengan minyak.
Majoriti di kalangan dua juta penduduk Syiah Saudi tinggal di Wilayah Timur, yang bersempadan dengan Bahrain di mana pihak berkuasa bulan lepas menghancurkan protes antikerajaan yang diketuai oleh penganut Syiah di sana. - AFP, utusan

No comments: