Pages

Sunday, May 1, 2011

Amerika laksana sekatan baru pemimpin Syria


AMMAN: Amerika Syarikat menguatkuasakan sekatan baru ke atas pemimpin kanan Kerajaan Syria selepas pasukan keselamatan membunuh lebih 60 orang penunjuk perasaan ketika demonstrasi menuntut Presiden Bashar al-Assad meletak jawatan melanda seluruh negara.

Presiden Amerika Syarikat Barack Obama meluluskan sekatan itu ke atas individu termasuk adik lelaki Assad yang bertanggungjawab menguruskan tentera di Daraa, dilihat pemerhati sebagai tentangan pertama ke atas tindakan keras Kerajaan Syria.
Obama menandatangani satu arahan eksekutif mengenakan sekatan ke atas agensi perisikan, sepupu lelaki Assad, Atif Najib dan adiknya Maher, yang mengetuai cawangan tentera yang menyerbu ke dalam Deraa Isnin lalu.
Pengawal Revolusi Iran yang berkuasa turut menjadi sasaran, dituduh membantu tindakan keras Syria.

Satu sumber perubatan memberitahu Reuters, bahawa tentera membunuh 19 orang di Daraa kelmarin apabila mereka melepaskan tembakan ke arah ribuan penunjuk perasaan yang keluar dari perkampungan berhampiran dalam untuk menunjukkan semangat perpaduan dengan bandar selatan tempat bermulanya tunjuk perasaan kira-kira enam minggu lalu. Keadaan dijangka meruncing.

Kumpulan hak asasi manusia Syria, Sawasiah berkata ia mempunyai senarai nama 62 orang yang terkorban ketika bantahan di Daraa, Rustun, Latakia, Homs dan Qadam, berhampiran Damsyik.

Pemantauan kumpulan hak asasi manusia Syria memberikan angka kematian yang sama.
Pertumpahan darah kelmarin berlaku selepas penunjuk perasaan di seluruh negara sekali lagi tidak mengendahkan tindakan besar-besaran tentera yang mahu menyuraikan mereka.

Sementara itu, diplomat Kesatuan Eropah (EU) berkata mereka sudah mencapai perjanjian awal untuk mengenakan sekatan senjata ke atas Syria dan akan “segera mempertimbangkan langkah lain yang wajar.” – Reuters , bharian

No comments: