Pages

Sunday, May 1, 2011

Dua tentera musyrik Thailand terbunuh, sembilan cedera di Pattani




PATTANI (Arrahmah.com) - Dua serangan bom dan penyergapan langsung beruntun terjadi di Thailand selatan, wilayah Pattani.  Kejadian itu terjadi di hari yang sama ketika Perdana Menteri Abhisit Vejjajiva melalui sebuah jalan baru, menyediakan jalan pintas antara Narathiwat dan Yala di Thailand Selatan.
Serangan pertama terjadi sekitar pukul 10.55 waktu setempat pada Sabtu (30/4/2011) ketika sebuah trak enam roda yang membawa pasukan pengawal sedang melakukan perjalanan di dekat jalur rel di daerah Raman dan terkena letupan bom jerangkap samar yang ditanam Mujahidin Pattani, kemudian Mujahidin melepaskan tembakan setelah letupan terjadi ke arah tentera.
Dua tentera, termasuk seorang ketua unit, Sarjan Mejar Kiatisak Mahanam dan Kopral Apisa Muangroy dan dua paramiliter lainnya mengalami kecederaan teruk.  Mereka dihantarkan ke hospital Yala.
Lebih dari 20 kelongsong peluru dari senapang M16 juga ditemukan.  Sebuah kabel letrik juga ditemukan berjalan dari jalan raya ke ladang getah.
Sekitar 20 minit kemudian, serangan kedua dengan bahan peledak dan serangan langsung dipentaskan di dekat jambatan sekitar satu kilometer dari kedudukan serangan pertama.
Bom diletupkan ketika tentera bergegas ke tempat kejadian serangan pertama menggunakan sebuah trak pickup.
Sarjan Mejar Abus Bahakiri (49) dan Kopral Veerasak Hiranprateep (30) terbunuh dalam serangan kedua.  Lima paramiliter cedera parah dan dikejarkan ke rumah sakit Raman.
Lebih dari 30 kelongsong peluru dari senapan M16 dan AK dan sisa-sisa sirkuit letrik ditemui di kawasan letupan.  (haninmazaya/arrahmah.com)http://arrahmah.com/

No comments: