Pages

Tuesday, September 6, 2016

Penjual Sayur Hidap Penyakit Misteri


Diterbitkan: Selasa, 6 September 2016 10:44 AM

ISLAMABAD: Satu penyakit misteri yang dihidap oleh seorang penjual sayur di Pakistan, mencetuskan kebingungan dalam kalangan doktor yang merawatnya.

Abdul Jabbar Tunio, 39, dari Larkana Pakistan, tidak mampu bergerak atau bercakap selepas berat badannya naik secara mendadak sehingga mencecah 266 kilogram sejak dua bulan lalu.

Malah lebih memeningkan doktor, penyakit serius itu membuatkan Jabbar tidak boleh makan atau minum, tetapi berat badannya sedikit pun tidak menyusut.

Keadaan menyedihkan lelaki itu ternyata membuatkan keluarganya berasa bimbang, apatah lagi ramai doktor gagal mengenalpasti penyakit yang dialami Jabbar.

Walaupun Jabbar kini ditempatkan di unit rawatan rapi di Pusat Perubatan Lepasan Pelajar Jinnah di Karachi, tetapi pakar perubatan di sana masih gagal mengetahui punca sebenar penyakit itu.

Sebelum ini, bapa kepada dua orang anak tersebut jarang mengalami masalah kesihatan dan hanya menjadi obesiti apabila mencecah usia dewasa.

Dia pernah patah kaki pada usia 18 tahun dan ahli keluarganya percaya masalah kesihatan yang dihadapi ketika ini mempunyai kaitan dengan ubat-ubatan yang diambil pada waktu itu.

Sejak berat badannya naik, Jabbar menghadapi kesukaran untuk bernafas, masalah buah pinggang dan penyakit kulit.

Dengan saiznya yang besar,  satu katil khas ditempah bagi memastikan Jabbar memandangkan kebanyakan hospital tidak mempunyai katil yang sesuai untuk menempatkan lelaki malang itu.

Profesor Rasheed Khan Durani yang merawat Jabbar, berkata, buat masa ini keadaan lelaki itu tidak stabil tetapi beliau berharap keadaannya akan pulih.

"Kami cuba memastikan pesakit ini stabil dan pulih semula selain mencari punca yang menyebabkan berat badannya bertambah sebelum menjalani rawatan lanjut," katanya kepada Express Tribune.

Satu pasukan khas perubatan turut ditubuhkan bagi mengenalpasti penyakit Jabbar, melibatkan pakar bedah, pakar buah pinggang dan pakar jantung.

No comments: