Pages

Tuesday, September 6, 2016

Penduduk kampung dedah rahsia panjang umur


06 September 2016 12:12 AM

antonio Vassalo, (kiri) dan isterinya, Amina yang masing-masing

Antonio Vassalo, (kiri) dan isterinya, Amina yang masing-masing berusia 100 dan 93 tahun hanya makan makanan segar setiap hari. AFP
ROM 5 Sept. – Nikmati makanan segar, itulah resepi panjang umur penduduk sebuah kampung di Itali apabila satu daripada 10 individu di situ mampu hidup me­lebihi umur 100 tahun.
Mail Online melaporkan, perkara itu hanya diketahui oleh sekumpulan penyelidik yang membuat kajian selama enam bulan di Acciaroli, sebuah kampung kecil di pantai barat Itali, kira-kira 144 kilometer dari bandar Naples.
Di kampung itu, sebanyak 87 daripada 700 penduduknya berusia lebih 100 tahun dan menurut pakar, faktor berkenaan disumbangkan oleh amalan pemakanan sihat.
Hasilnya, sebahagian penduduk di Acciaroli didapati tidak menghidap penyakit jantung, nyanyuk dan pelbagai penya­kit lain yang dikaitkan dengan golongan tua di negara Barat.
Seorang penduduk, Antonio Vassalo, 100, berkata, warga emas di kampung tersebut mengamalkan diet Mediterranean yang berasaskan minyak zaitun, sayur, ikan dan buah segar.
“Kami hanya makan makanan yang segar,” katanya.
Isteri Vassalo, Amina, 93, pula berkata, mereka makan banyak ikan selain bergantung kepada produk tempatan yang diusahakan sendiri.
“Kami menternak arnab, ayam selain menghasilkan produk-produk tempatan seperti mi­nyak zaitun dan hanya makan apa yang kami hasilkan,” katanya.
Sementara itu, seorang pakar kardiologi dari San Diego yang mengetuai penyelidikan tersebut, Alan S. Maisel berkata, penjelasan kepada umur panjang penduduk ber­kenaan bergantung kepada beberapa faktor.
Katanya, itu termasuk penggunaan herba rosemary yang tinggi oleh penduduk kampung selain gaya hidup aktif.
“Mereka makan rosemary hampir setiap hari malah menanamnya ke­rana kita tahu herba itu mening­katkan fungsi otak,” kata­nya.
- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/luar-negara/penduduk-kampung-dedah-rahsia-panjang-umur-1.379073#sthash.ciFXsTOV.dpuf

No comments: