Pages

Tuesday, September 6, 2016

Bekas pekerja hadiah RM16.3 juta kepada majikan


06 September 2016 12:12 AM
Robert Morin

Robert Morin
NEW HAMPSHIRE 5 Sept. – Tiada siapa yang menyangka seorang pustakawan yang pernah be­kerja di Universiti New Hampshire (UNH) mempunyai simpanan berjumlah AS$4 juta (RM16.3 juta) dan memutuskan untuk mendermakan semua wang itu kepada universiti berkenaan.
Robert Morin, 77 yang meninggal dunia tahun lalu merupakan seorang pustakawan yang merendah diri dan telah berwasiat sedemikian de­ngan niat untuk mem­bantu penuntut universiti itu.
Menurut laporan portal Insideedition, Morin bekerja di universiti berkenaan hampir 50 tahun dan semasa hari persaraannya dia telah mengumpul hampir AS$1 juta (RM4 juta) dalam akaun peribadinya sahaja.
“Dia tidak pernah bercuti, hanya memandu kereta buruk, menjamah makanan sejuk beku untuk makan malam dan tidak pernah membelanjakan wangnya,’’ kata Penasihat Kewangan Morin, Edward Mullen kepada portal berita Union Leader.
Baru-baru ini UNH mengumumkan hadiah daripada bekas pekerjanya itu yang jelas memberi kejutan kepada semua kakitangan.
Kata Presiden universiti itu, Mark Huddleston, Morin yang dikenali sebagai Bob telah me­nunjukkan komitmen tinggi kepada UNH dan sikap pemurahnya memberi inspirasi kepada mereka.
Morin juga telah mengagih-agihkan sumbangan itu dengan AS$100,000 (RM408,350) diberi kepada Perpustakaan Dimond iaitu tempat dia bekerja sehingga bersara pada 2014.
Sumbangan selebihnya akan dibelanjakan untuk stadium bola sepak dan pusat kerjaya mahasiswa serta alumni.
“Kami komited untuk me­nyalurkan perkhidmatan yang diperlukan bagi memastikan se­tiap penuntut mencapai kejayaan profesional dan hadiah daripada Bob akan memainkan peranan penting dalam usaha ini,’’ ujar Huddleston.
- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/luar-negara/bekas-pekerja-hadiah-rm16-3-juta-kepada-majikan-1.379066#sthash.UEMy3vid.dpuf

No comments: